Kontakta näringslivsavdelningen
Regelbundet kommer näringslivsavdelningen ut med nyhetsbrev. Här finner du också näringslivsbilagan Norrköping Växer, fullspäckad med inspiration och goda exempel från Norrköpings näringsliv.
Med jämna mellanrum skickar vi ut nyhetsbrev, med all tänkbar information som kan vara bra att känna till för dig som är företagare.
Maila naringsliv@norrkoping.se om du också vill ha våra nyhetsbrev.
- Nyhetsbrev juni 2022
- Nyhetsbrev april 2022
- Nyhetsbrev februari 2022
- Nyhetsbrev december 2021
- Nyhetsbrev november 2021
- Nyhetsbrev juli 2021
- Nyhetsbrev maj 2021
- Nyhetsbrev februari 2021
- Nyhetsbrev med information om pandemilag och stödåtgärder
- Nyhetsbrev besöksnäring juni 2020
- Nyhetsbrev februari 2020
- Näringslivsavdelningens julhälsning 2019
- Nyhetsbrev september 2019
- Nyhetsbrev mars 2019
- Nyhetsbrev januari 2019
- Nyhetsbrev november 2018
Norrköping växer och människor och företag utvecklar staden tillsammans.
Här finns spännande utbildningar, forskning, jobbmöjligheter och ett rikt
kultur- och nöjesliv. I artikelserien Fokus på berättar vi mer om företagen och människorna bakom verksamheterna i Norrköpings näringsliv.
BID är en organiserad samverkan som bygger på förtroende mellan offentlig och privat sektor (näringsliv,
organisationer, fastighetsägare, markägare, boende). Man har en gemensam förankrad vision, målbild och affärsplan med tillhörande finansiering och processen pågår i ca tre till fem år.
Om BID-modellen
Svenska Stadskärnor har utvecklat en BID-modell (Business Improvement District) efter svenska förhållanden och har arbetat med BID-modellen under flera år i tio olika städer/orter. BID är en organiserad samverkan mellan offentlig och privat sektor där man på ett tidigt stadium i processen ska enas kring en gemensam målbild samt upprätta en affärsplan med finansierings-modell och tillhörande budget. Modellen fokuserar på platsutveckling baserat på forskning, spetskompetens samt samverkan. Syftet är att stärka, analysera och utvärdera olika samverkansmodeller med hänsyn till parternas intressen, medverkan och insatser, det vill säga kommunen, olika fastighetsägare, handel, hotell, restauranger, kultursektor, turism-, besöks- och rekreationsnäringar med flera bör vara ingående samverkansparter. Det innebär att samverkan involverar parter som samtidigt kan vara konkurrenter och kollegor, som representerar såväl privata, offentliga som ideella organisationer.
Under projektperioden, som är 18 månader, läggs grunden till att forma en hållbar och finansierad samverkansmodell med tillhörande målinriktad affärsutvecklingsplan som inkluderar en konkret handlingsplan. Affärsplanen innehåller även en gemensam vision och målbild med tillhörande finansieringsmodell/budget baserad på 3-10 år anpassad efter Norrköpings behov och utveckling.
Här kan du läsa mer om BID Pdf, 12.5 MB.
Här finns material från uppstartsmötet 21/8 2019 Pdf, 15.2 MB.
Här kan du läsa om BID-processens steg Pdf, 189.1 kB.
Här hittar du presentationen från steg 2 och workshop Powerpoint, 42.4 MB.
Här hittar du Nulägesanalysen Pdf, 47 MB.
Norrköping Växer är en bilaga som kommer ut fyra gånger per år, och fokuserar på Norrköpings näringsliv. Produkten görs i samarbete med NTM och landar i brevlådorna tillsammans med Norrköpings Tidningar och Folkbladet.
I tidningen lyfter vi goda exempel från Norrköping näringsliv, blandat med information och inspiration.
- Norrköping Växer nr 54, juni 2020
Pdf, 4.2 MB.
- Norrköping Växer nr 53, februari 2020
Pdf, 9.6 MB.
- Norrköping Växer nr 52, november 2019
Pdf, 2.9 MB.
- Norrköping Växer nr 51, juni 2019
Pdf, 4.2 MB.
- Norrköping Växer nr 50. februari 2019
Pdf, 2.6 MB.
- Norrköping Växer nr 49, november 2018
Pdf, 3 MB.
- Norrköping Växer nr 48, juni 2018
Pdf, 2.9 MB.
- Norrköping Växer nr 47, februari 2018
Pdf, 3.9 MB.
- Norrköping Växer nr 46, november 2017
Pdf, 4.4 MB.
- Norrköping Växer nr 45, oktober 2017
Pdf, 19.2 MB.
- Norrköping Växer nr 44, april 2017 - Årskrönika
Pdf, 4.8 MB.
- Norrköping Växer nr 43, februari 2017
Pdf, 4.7 MB.
- Norrköping Växer, nr 42 november 2016
Pdf, 3.4 MB.
- Norrköping Växer nr 41, september 2016
Pdf, 2.6 MB.
- Norrköping Växer nr 40, april 2016
Pdf, 5.4 MB.
- Norrköping Växer nr 39, mars 2016
Pdf, 16.2 MB.
- Norrköping Växer nr 38, december 2015
Pdf, 5.2 MB.
- Norrköping Växer nr 37, oktober 2015
Pdf, 9 MB.
- Norrköping Växer nr 36, maj 2015
Pdf, 7.3 MB.
Kontakta oss
Näringslivsavdelningen
Joakim Ljungqvist
Näringslivsdirektör
011 15 60 01
0725 98 68 59
joakim.ljungqvist@norrkoping.se
Carina Hellberg
Näringslivsutvecklare, projekt och samordning
011 15 15 01
0767 72 84 03
carina.hellberg@norrkoping.se
Sofia Svensk
Näringslivsutvecklare
011 15 30 50
072 599 13 05
sofia.svensk@norrkoping.se
Britt Forsberg
Näringslivsutvecklare
011 15 15 11
0730 20 22 84
britt.forsberg@norrkoping.se
Sandra Wall
Näringslivsutvecklare, projektledare musikhuvudstaden
011 15 16 27
0703 73 31 65
sandra.wall@norrkoping.se
Christina Leionen
Näringslivsutvecklare Besöksnäring
011 15 50 56
073 020 26 79
christina.leinonen@norrkoping.se
Mattias Flodström
Näringslivsutvecklare
011 15 62 96
072 598 66 13
mattias.flodstrom@norrkoping.se
Ulrika Kindstrand
Näringslivsutvecklare ometableringar Butängen
011 15 38 11
072 598 66 12
ulrika.kindstrand@norrkoping.se
Anna Wetterlind
Projektledare
011 15 33 34
Nico Nauta
East Sweden Convention Bureau
073 0202993
Anna Karlin
Skärgårdsutvecklare
010 103 23 77 eller 0724 63 02 95
anna.karlin@regionostergotland.se
Caroline Johansson
Kommunikationsstrateg
011 15 10 28
076 128 11 29
caroline2.johansson@norrkoping.se
Relaterat