Behandling av personuppgifter vid e-underskrift
I den här informationen förklarar kommunen hur dina personuppgifter samlas in och behandlas vid signering av dokument genom elektronisk underskrift. Här beskriver vi också vilka rättigheter du har.
I kommunens underskriftstjänst skriver du under dokument med hjälp av e-legitimation, exempelvis Mobilt Bank-ID eller Freja eID+. När du ska skriva under ett dokument elektroniskt i din kontakt med kommunen, får du alltid ett mejl med en länk till underskriftstjänsten.
Kontakt och ansvar
Du kan alltid kontakta oss vid frågor om vårt dataskyddsarbete genom att skicka ett e-postmeddelande.
E-post: kontakt@norrkoping.se
Personuppgiftsansvarig
Respektive nämnd i kommunen är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som behandlas inom myndighetens verksamhetsområde.
Dataskyddsombud
Dataskyddsombudet svarar på allmänna frågor kring kommunens hantering av personuppgifter.
E-post: dataskyddsombud@norrkoping.se
Frågor och svar
Kommunen använder sig av elektroniska underskrifter vid signering av dokument för att säkerställa en smidig och effektiv dokumenthantering. I takt med att digitaliseringen ökar i samhället blir det allt viktigare för kommunen att anpassa sina processer och arbetssätt. Genom att använda elektroniska underskrifter kan hela dokumentflödet hanteras digitalt – från skapande och godkännande till arkivering.
Den rättsliga grunden för behandlingen av personuppgifter är allmänt intresse enligt artikel 6.1e dataskyddsförordningen.
Behandlingen av personnummer är i det här fallet motiverat med hänsyn till vikten av en säker identifiering, i enlighet med 10 § lag (2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning.
Personuppgifter behandlas om handläggaren och undertecknaren. Personuppgifterna som behandlas är nödvändiga för att identifiera parterna och säkerställa signaturens giltighet. Tillhandahållandet av dessa uppgifter är nödvändigt för att ingå det aktuella avtalet. Om du inte lämnar de begärda personuppgifterna kommer det inte vara möjligt att genomföra den elektroniska signeringen. De personuppgifter som behandlas är:
- Personnummer
- För- och efternamn
- E-postadress
- Organisation och befattning (valfritt)
Behandlingen av personuppgifter äger rum i underskriftstjänsten. Personuppgifter delas med leverantören av underskriftstjänsten som är personuppgiftsbiträde. Instruktioner för hur personuppgiftsbiträdet får behandla personuppgifter regleras i personuppgiftsbiträdesavtal.
- Handläggarens och undertecknarens personuppgifter raderas automatiskt från underskriftstjänsten efter 180 dagar från senaste inloggning.
- Ett underskrivet dokument raderas automatiskt från underskriftstjänsten 60 dagar efter senaste underskrift.
Den fortsatta lagringen av underskrivna dokument hanteras i enlighet med myndighetens informationshanteringsplan.
Klagomål rörande vår behandling av personuppgifter
Om du anser att vi behandlar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt kan du lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats www.imy.se för mer information om hur du lämnar klagomål.
Dina rättigheter
Som registrerad har du flera rättigheter. Om du vill utöva dina rättigheter kan du vända dig till myndighetens dataskyddsombud på e-post dataskyddsombud@norrkoping.se.
Rätt till tillgång
Du kan begära att få ett besked om huruvida vi behandlar personuppgifter som rör dig och i så fall få en kopia av dessa – ett så kallat registerutdrag – tillsammans med viss närmare information.
För att begära ett registerutdrag besöker du vår webbplats Registerutdrag - begäran om utdrag enligt artikel 15 GDPR - Norrköpings kommun. Där kan du välja mellan att skicka in din begäran via e-tjänsten eller genom att fylla i en blankett och skicka till oss.
Rätt till rättelse
Om du anser att personuppgifterna som rör dig är felaktiga eller ofullständiga kan du begära att få uppgifterna rättade eller kompletterade.
Rätt att göra invändningar
När myndigheten behandlar personuppgifter inom ramen för sin myndighetsutövning eller för att kunna utföra andra arbetsuppgifter av allmänt intresse har du rätt att när som helst invända mot behandlingen. Om vi inte kan visa att det finns tvingande, berättigade skäl att fortsätta att behandla uppgifterna måste vi upphöra med behandlingen.
Rätt till begränsning
Du har i vissa fall, till exempel om du har invänt mot behandlingen, möjlighet att kräva begränsning av behandlingen av dina personuppgifter. Genom att begära en begränsning har du, i vart fall under en viss tid, möjlighet att stoppa myndigheten från att använda uppgifterna annat än för att exempelvis försvara rättsliga anspråk. Du kan även hindra myndigheten från att radera uppgifterna, till exempel om du behöver uppgifterna för att kräva skadestånd.
Rätt till radering
Du kan i vissa fall få dina personuppgifter raderade. När dina personuppgifter behövs för att vi ska kunna fullgöra vårt uppdrag eller framgår av en allmän handling har myndigheten ingen möjlighet att radera uppgifterna.
Rätt att flytta dina personuppgifter
Om vi behandlar personuppgifter om dig för att uppfylla ett avtal har du i vissa fall möjlighet att få ut personuppgifter som rör dig för att använda dessa på annat håll, exempelvis överföra uppgifterna till en annan personuppgiftsansvarig.
Uppdaterad: