Ny satsning ska ge fler arbete – och stärka besöksnäring och handel

Publicerad

Den 22 mars är det premiär för Besöksnäringsforum. Satsningen vänder sig till tre olika målgrupper och ska locka fler till arbete inom besöksnäring och handel, på lång och kort sikt.

– Det går bra för besöksnäringen i Norrköpings kommun men sedan pandemin är det allt färre som söker arbete inom turism och handel, och det är också färre som söker de utbildningarna. Det gäller inte bara i Norrköping, utan ser likadant ut i hela landet. Det här gör det svårt för företagen att växa, vilket i förlängningen kan resultera i förlorade skatteintäkter, säger Pontus Lindblom, näringslivsutvecklare i Norrköpings kommun.

Stora arbetsgivare som Kolmårdens djurpark, Louis De Geer och flera restauranger hör till dem som har haft svårt att rekrytera, framför allt extrapersonal.

Det är bakgrunden till satsningen Besöksnäringsforum, som äger rum för första gången den 22 mars på Louis De Geer Konsert och Kongress. Bakom eventet står kommunens näringslivsavdelning och utbildningskontor tillsammans med Arbetsförmedlingen, Bråvikens Hotell- och Restaurangförening samt Norrköping Handel.

Besöksnäringsforum ska bli en årligt återkommande tillställning, där företag inom besöksnäring och handel deltar. Dagen består av tre delar som riktar sig till olika målgrupper. En av delarna är Norrköping Match-Up, där arbetssökande och företag får chans att sälja in sig till varandra. Konceptet infördes förra året och ledde till ett flertal anställningar.

Det gäller också att attrahera framtidens arbetstagare. Därför bjuds elever i årskurs 8 in. Besöket ska bidra till ökad kunskap om arbetsmarknaden, som underlättar medvetna studie- och yrkesval.

– Det som är extra kul med den här satsningen är att den är så heltäckande. Eleverna är Norrköpings framtid och om fler får upp ögonen för de här branscherna redan nu är det en stor vinst, säger Lejla Gros, sakkunnig inom gymnasieskolan och samordnare för näringslivsfrågor.

Forumet blir också ett tillfälle för verksamma inom branscherna att mötas, inspireras av varandra och skaffa nya kunskaper.

– Den delen är viktig för att få ännu fler Norrköpingsambassadörer och för att berätta om vårt utbud för befintlig personal, säger näringslivsutvecklare Christina Leinonen.

Här finns schema för dagen och alla deltagande företag