Sommarlovsläsning i Norrköping

Oskar Tollén Lindström. Foto: Norrköpings kommun

Med projektet Läsa äger vill Norrköpings kommun främja barn och ungdomars läsande under sommarlovet. 21 gymnasieungdomar kommer genom projektet att jobba som sommarlovsläsare, där de under några veckor i sommar kommer att vara på fritidshem. Uppdraget kommer vara att göra läsfrämjande aktiviteter, som till exempel högläsning, boksamtal, dramatiseringar, spel och lekar.

- Vi vet att många elevers läsning minskar under loven, och att det i sin tur påverkar läsförmågan. Sommarlovstappet drabbar främst de elever som kämpar med sin läsning, och därför är det här ett mycket viktigt projekt. Det är fantastiska ungdomar som är med i projektet. De bjuder verkligen på sig själva, och kommer vara läsande förebilder och idoler för fritidshemsbarnen. Jag är övertygad om att lusten att läsa kommer att smitta när de kommer till fritidshemmet med böcker, säger Mats Svensson, verksamhetsutvecklare på utbildningskontoret.

Måndag den 19 juni genomförde projektgruppen en utbildningsdag för de gymnasieungdomar som anställts i projektet.

Sara Tarek Abed från Drottning Blankas Gymnasieskola och Oskar Tollén Lindström från Praktiska gymnasiet är två av de ungdomar som ska arbeta i projektet.

− Jag och Sara ska jobba tillsammans i sommar på Söderportens fritidshem. Jag tycker om att läsa och i det här projektet, som jag inte hade hört talas om tidigare, får jag ju läsa för yngre barn. Det ska bli roligt och intressant, säger Oskar Tollén Lindström.

− Det är viktigt att hålla igång läsningen under sommarlovet, så att det inte blir så tufft när barnen kommer tillbaka till skolan efter sommarlovet. För mig är det jättekul att få vara med i projektet eftersom jag både gillar barn och att läsa, säger Sara Tarek Abed.

Läsa Äger är ett projekt som startade i Botkyrka 2018. Idag finns projektet i ett 20-tal kommuner, och i år är första året som Norrköpings kommun är med i projektet.

− Vi visar ungdomarna i projektet kombinationen av att läsa texter, arbeta tillsammans med språket, dramatisera innehållet i böckerna, men också att hålla på med bild och föra samtal med texten som utgångspunkt. Läsa äger blir en inspiration att hålla i språket, men det ger också glädje att vara i roliga och spännande texter, säger Lena Fröberg, språk-, läs- och skrivutvecklare, utbildningskontoret.

Läsa Äger ett samverkansprojekt mellan UBK, KOFK och Stadsbiblioteket.

Sara Tarek Abed Foto: Norrköpings kommun