VR-utbildning ska hjälpa lärare att identifiera psykisk ohälsa hos elever

Publicerad

Med rätt kunskap kan psykisk ohälsa upptäckas i skolan och lindras i ett tidigt skede.

Nu lanseras en utbildning i Virtual reality, VR, för lärare, elevhälsa och föräldrar. Utbildningen har tagits fram av företaget Framvik AB, ett utbildnings- och innovationsföretag, i samarbete med Matteusskolan.

Under tisdagen presenterades och lanserades utbildningen. Inbjudna erbjöds att  prova på VR-simulatorn och ”kliva in” i projektets träningsscenarier.

- Det här är ett fantastiskt verktyg att få använda sig av, det är inte lätt att träna sig till den här kunskapen. Lyxigt att få vara med från idé till färdig produkt, det känns fint att kunna bidra med vår erfarenhet, säger Caroline Nilsson rektor Matteusskolan.

Syftet är att upptäcka lindrig psykisk ohälsa tidigt och att träna på att prata med barn och unga som mår dåligt. Deltagaren tar på sig ett par VR-glasögon och ”kliver in” i en 3D-animerad miljö och möter en ung person som mår dåligt på grund av psykisk ohälsa. Genom att träna på svåra samtal i VR får man ny kunskap om hur man identifierar och bemöter barn och unga som befinner sig i riskzonen.