Nytt koncept tar kulturskapare och kreativa entreprenörer ut i handeln

Publicerad

Fredag den 8 december intar kulturella och kreativa branscher julhandeln i Mirum Galleria när Creative Pop-Up startar. Evenemanget är ett initiativ av kultur- och fritidskontoret och näringslivsavdelningen för att föra samman den lokala handeln med regionala kulturskapare och kreativa entreprenörer.

Målet är att skapa ett hållbart koncept som flyttar runt i vår kommun – och poppar upp då och då, i samarbete med olika fastighetsägare. Vi som kommun har en samordnande och projektledande roll. Vi gör det här tillsammans med Norrköping Handel och Region Östergötland som är medfinansiär för konceptet, säger Hedvig Ernrup-Sundquist, kulturstrateg på Norrköpings kommun.

Ett tiotal lokala aktörer medverkar i årets evenemang där hantverk, kläder, filmer, spel och mycket mer kommer erbjudas till försäljning.

Annelie Svensson är ordförande för Norrköping Handel och centrumchef för Mirum Galleria. Hon är övertygad om att Creative Pop-Up kommer bli ett återkommande inslag i Norrköping.

Det här konceptet är en fantastisk möjlighet som har ett stort värde för handeln och för långsiktiga samarbeten. Det blir verkligen en ”win-win” för handelsflödet och för våra kreativa verksamheter. En av de viktigaste delarna i det här projektet är att vidareutveckla detta i hela kommunen, säger Annelie Svensson.

Creative Pop-Up pågår mellan den 8 och 22 december.