Rapport visar trafik­utvecklingen i Norrköping

Luftkvaliteten var fortsatt bra och fler Norrköpingsbor valde att åka kollektivt samtidigt som färre gick eller cyklade. Det visar Norrköpings kommuns trafikrapport för 2023.

Publicerad

Det ska vara enkelt och säkert att ta sig fram i Norrköping, oavsett om du går, cyklar, åker kollektivt, eller bil. För att analysera utvecklingen görs varje år en trafikrapport, som också belyser parkeringssituationen, trafikmiljön och olycksstatistiken.

Rapporten för 2023 visar bland annat att kollektivtrafiken har hämtat sig helt efter pandemins tapp, 11 miljoner resor gjordes med kollektivtrafiken under 2023 och det är rekord. Samtidigt gjordes färre promenader och cykelturer, framför allt i mars när nederbörden var stor.

Rapporten visar också att inrapporterade fallolyckor har ökat med 47 procent. Olyckorna har varit utspridda över hela Norrköping.

Det syns tydligt att fallolyckorna har en koppling till perioder med mycket snö och halka. Vi tittar på vad vi kan förbättra på de platser som kommunen ansvarar för till kommande vintrar. Här gäller det att också fastighetsägare halkbekämpar trottoarer som de ansvarar för, säger Ellen Lycke, trafikplanerare.

Biltätheten är stor i Norrköping jämfört med landet i stort och Linköping. På vardagskvällar är det hög parkeringsbeläggning på vissa gator. Det kan bli aktuellt att reglera hur länge man får stå på dessa gator och se över parkeringsavgifterna.

Norrköping fortsätter att ha god luftkvalitet. Insatser som att leda trafiken utanför stan ger effekt, liksom anpassade städmetoder som minskar andelen partiklar som rivs upp.

Stapeldiagram som visar hur många som har dött, skadats allvarligt, skadats måttligt och skadats lindrigt under åren 2018 och 2023. Fler skadades lindrigt eller måttligt 2023 än tidigare, färre skadade sig allvarligt. En person omkom.

Staplarna visar antalet skadade i trafiken på alla vägar i kommunen, även statliga och enskilda.