Kommunen säger upp avtal med Axiva Hemtjänst AB

Norrköpings kommun säger från och med idag den 4 september upp avtalet med Axiva Hemtjänst AB på grund av allvarliga brister i verksamheten. Brukare kommer fortsatt att få hemtjänst men av annan utförare.

Publicerad

Företaget har brustit i det systematiska och fortlöpande arbetet med att säkra personalens kännedom om och medverkan i kvalitetsarbetet samt brustit i patientsäkerheten. Vidare finns kvalitetsbrister gällande kompetenskrav, avvikelsehantering och följsamhet till regelverket för tid och insatsregistrering samt brister i att följa arbetstids- och arbetsmiljölag och ingånget kollektivavtal.

Eftersom de påtalade bristerna i Axiva Hemtjänsts verksamhet inte har åtgärdats säger vi nu upp avtalet. Att våra hemtjänsttagare får en bra och trygg vård och omsorg är högsta prioritet när vi fattar sådana här beslut, säger Patrik Palm (M), ordförande i vård- och omsorgsnämnden.

Axiva Hemtjänst AB fortsätter sitt arbete till och med 18 september 2024, fram till dess kommer brukare succesivt ha möjlighet att välja en annan hemtjänstutförare.

Att våra upphandlade leverantörer ska uppfylla avtalsvillkoren är ett grundläggande krav för att garantera vård- och omsorgstagare en god vård- och omsorg och en säker hälso- och sjukvård. För att ovanstående ska kunna säkerställas görs ett systematiskt uppföljningsarbete av våra hemtjänstutförare oavsett driftsform, säger Ida Björkman, vård- och omsorgsdirektör.

Uppdatering fredag 6 september 2024: Då hemtjänsttagare hos Axivia Hemtjänst AB inte fick sin tillsyn under torsdagen har vård- och omsorgsnämnden beslutat att bryta avtalet med omedelbar verkan. Läs mer här.