Ökat krav på aktivitet
för rätt till försörjningsstöd

Norrköpings kommun utvecklar processen för ekonomiskt bistånd och ställer högre krav på aktivitet vid försörjningsstöd. Förändringarna, som börjar gälla den 1 januari 2025, innebär bland annat kortare handläggningstid och ökade krav på deltagande i kompetenshöjande insatser för att stödja individers väg till egen försörjning.

Publicerad

Från vänster: Pernilla Thott Ljung, kompetensförsörjningsdirektör, Eva-Britt Sjöberg (KD), ordförande kompetensförsörjningsnämnden och Roger Eklund-Åkeson(M), 1:e vice ordförande kompetensförsörjningsnämnden

Norrköpings kommun ska stötta individen på vägen mot egenförsörjning, och i det ser vi krav på aktivitet som ett viktigt verktyg. Genom att stärka individers kompetens skapar vi bättre förutsättningar för dem att snabbt kunna ta sig in på arbetsmarknaden och anpassar samtidigt verksamheten till kommande lagändringar, säger Eva-Britt Sjöberg (KD), ordförande i kompetensförsörjningsnämnden.

Förändringarna, som rustar för att möta kommande nationella reformer om både aktivitetskrav och en sammanhållen socialtjänst, innebär bland annat:

  • Tydligare krav på att delta i arbetsförberedande insatser för de som har arbetsförmåga.
  • Ökad individuell uppföljning och tätare planeringsmöten.
  • Kortad handläggningstid vid nyansökan, från 21 till 5 dagar. Det innebär att den sökande snabbare kommer in i sin planering och vidare mot egenförsörjning.
  • Färre byten av handläggare för en mer långsiktig, trygg och personlig kontakt.

Sedan 2018 har Norrköping minskat antalet hushåll som är beroende av försörjningsstöd med närmare 40 procent – 2023 fanns 2 788 biståndshushåll i kommunen. Den nya förändringen är en fortsättning på detta arbete och syftar till att effektivisera stödet ytterligare. Förutom kortare handläggningstider införs också bättre stöd under ansökningsprocessen, med fler fysiska möten och enklare ansökningsprocess - allt för att skapa en sammanhållen socialtjänst med större fokus på tillgänglighet, flexibilitet och delaktighet.

Det är viktigt att våra insatser för ekonomiskt bistånd är både effektiva och träffsäkra. Genom att förkorta handläggningstiderna och erbjuda mer stöd till klienterna, säkerställer vi att fler snabbt kan få den hjälp de behöver för att ta steget mot egen försörjning, och vi kan med det nya arbetssättet erbjuda våra klienter en mer tillgänglig, rättssäker och personlig kontakt, säger Pernilla Thott Ljung, kompetensförsörjningsdirektör.

Förändringarna möter också upp framtida budgetutmaningar, där effektivare processer och minskat personalbehov leder till besparingar.