Arbetsmiljöpriset 2024 tilldelas Hälso- och sjukvård särskilt boende område 5
I år delas arbetsmiljöpriset inom Norrköpings kommunkoncern ut till Hälso- och sjukvård, särskilt boende område 5 på vård- och omsorgskontoret. Genom delaktighet, delad kunskap och tydliga, gemensamma prioriteringar är enheten ett exempel på en god och hållbar arbetsmiljö som kan inspirera hela kommunkoncernen.
Publicerad
Det här priset betyder jättemycket! Vi som enhet har arbetat hårt tillsammans för att hjälpa och avlasta varandra för att få en så bra arbetsmiljö som möjligt. Priset är ett plus i kanten som en extra belöning till alla på enheten för det fina arbete som gjorts och det samarbete vi haft under året, säger Simon Lundkvist, enhetschef Hälso- och sjukvård, särskilt boende område 5.
Priset delades ut på den årliga Arbetsmiljödagen av Anna Selander, kommundirektör och vd Rådhus AB och Karl Öhlander, biträdande kommundirektör. Tidigare har arbetsmiljöpriset delats ut i samband med den årliga Ledardagen, men i år har man tänkt om.
God arbetsmiljö för medarbetare och chefer är en av de absolut viktigaste frågorna för kommunkoncernen, därför är det här priset så värdefullt. Det känns extra roligt att arbetsmiljöpriset från och med i år delas ut på Arbetsmiljödagen, säger Karl Ölander, biträdande kommundirektör.
Arbetsmiljöpriset är till för att uppmärksamma arbetsplatser som under en längre tid arbetat med systematiska förbättringar i arbetsmiljöarbetet och som fokuserat på hälsofrämjande insatser på ett föredömligt sätt.
Det är jättekul att få dela ut det här priset till årets vinnare. Genom sitt arbete att skapa ordning och reda, delaktighet och transparens, så har de uppnått målen med en hållbar arbetsmiljö vilket är grunden i att vara en attraktiv arbetsgivare. På så sätt har de också bidragit till måluppfyllelse på en övergripande nivå. Dessutom har de jobbat tillsammans med att effektivisera arbetet på enheten och på så sätt levererat även hållbart ekonomiskt. Vi hoppas att priset skapar stolthet och ger energi. Stort grattis, säger Anna Selander, kommundirektör och VD Rådhus AB.
Så här lyder motiveringen:
Årets vinnare har genom starkt samarbete och delaktighet skapat en positiv och hållbar arbetsmiljö.
Genom regelbundna möten, delad kunskap och tydliga prioriteringar har enheten lyckats minska både övertid och upplevelsen av stress, samtidigt som behovet av inhyrd personal har minskat.
Deras arbete är ett utmärkt exempel på hur konkreta åtgärder och gemensamt engagemang kan förbättra både arbetsmiljön och vårdkvaliteten. Genom sitt goda exempel inspirerar de hela kommunkoncernen.
Hedersomnämnande
Ekonomiskt bistånd, enhet 2, kompetensförsörjningskontoret får ett hedersomnämnande för sitt systematiska och metodiska arbete med att säkerställa en hållbar och positiv arbetsmiljö, präglad av tillit och engagemang.
Med hög delaktighet och ständiga förbättringar har de skapat en trivsam arbetsplats med tydliga effekter på sjukfrånvaro och personalomsättning.