Nytt viktigt steg för Johannisborgsförbindelsen

Arbetet med Norrköpings stora trafiksatsning Johannisborgsförbindelsen fortsätter. Den kommer att bidra till att trafikflödet i och runt Norrköping blir bättre.

Publicerad

Johannisborgsförbindelsen byggs för att avlasta de centrala delarna av Norrköping från biltrafik, vilket kommer att underlätta för alla som rör sig i innerstaden. Det handlar främst om att minska genomfartstrafiken på Östra promenaden, Hamnbron och Packhusgatan, genom att bygga ut ringleden runt Norrköping.

Johannisborgsförbindelsen är en avgörande investering för Norrköpings framtida tillväxt. Genom att förbättra trafikflödena och skapa en mer tillgänglig stadskärna lägger vi grunden för en hållbar utveckling. Projektet kommer inte bara att underlätta för dagens trafikanter, utan också främja nya möjligheter för företagande och boende i vår kommun, säger Tomas Tekmen (KD), ordförande i samhällsplaneringsnämnden.

Dags för nästa steg

Den första av fem etapper är redan klar. I den byggdes trafikplatser och gator om kring trafikplats Ljura och Arkösundsrondellen för att öka framkomligheten för bilister. Här har också Trafikverket byggt om för att förbättra flödet i området, ett arbete som är i sin slutfas.

Vid kommunfullmäktiges möte den 28 oktober fattades beslut om detaljplan för etapp 2. I den kopplas Lindövägen samman med Norra promenaden via Surgatan. I den här etappen ingår också en öppningsbar bro över Motala ström. Om det inte kommer in några överklaganden kommer bygget att inledas våren 2025. Eftersom arbetet rör ett så pass stort område kommer det att ske bitvis.

Samtidigt pågår arbetet med etapp 3, där Johannisborgsförbindelsen ska bindas samman med Hanholmsvägen, ut mot Händelö. Förra året fick Norrköpingsborna chans att tycka till om båda etapperna. Länsstyrelsen har också sagt sitt och beviljat tillstånd för att göra förändringar av Norra promenaden, som klassas som byggnadsminne.

Vi har i dag ganska stora trafikproblem under rusningstid och behöver Johannisborgsförbindelsen för att komma till rätta med det. Leden är också strategiskt viktig för den fortsatta utvecklingen av Norrköping. Genom att leda bort trafik som har både start och slutmål utanför stadskärnan får vi bättre framkomlighet och en trevligare innerstad med andra förutsättningar än vi har i dag, säger Bengt Stenberg samhällsbyggnadsdirektör.

Nytt samråd

Redan nu börjar också arbetet med den fjärde etappen att ta fart. I november finns det chans för alla medborgare och företagare att tycka till om förändringarna som föreslås då Johannisborgsförbindelsen ska knytas ihop med Ståthögavägen, genom en bro över järnvägsområdet. Arbetet beräknas vara klart till år 2030.

Läs mer om Johannisborgsförbindelsen på projektsidan. Där kan du också se en film om Johannisborgsförbindelsens dragning.