Spaden i marken för Johannisborgsförbindelsen

Johannisborgsförbindelsen är en av de mest betydande infrastruktursatsningarna i Norrköpings kommun på senare år. Snart inleds arbetet med etapp 2 av ringleden som ska förbättra trafikflödet i och runt Norrköping.

Publicerad

Johannisborgsförbindelsen kommer att avlasta de centrala delarna av Norrköping från biltrafik. Det handlar främst om att minska genomfartstrafiken på Östra promenaden, Hamnbron och Packhusgatan genom att bygga ut ringleden runt Norrköping och koppla ihop den med både E4 och E22.

Det är inget vanligt vägbygge, utan en långsiktig satsning på Norrköping och vår framtida stadsutveckling. Utbyggnaden är nödvändig, inte minst med anledning av Ostlänken som kommer att påverka trafikstrukturen, men redan i dag ser vi att vägnätet är sårbart med långa köer genom centrum under rusningstid. Samtidigt växer också Inre hamnen fram, vilket förändrar förutsättningarna ytterligare, säger Tomas Tekmen (KD), ordförande i samhällsplaneringsnämnden.

Karta som visar att Surgatan kommer att stängas av liksom Lindövägen från Surgatan till Lindörondellen. För att ta sig förbi Lindörondellen byggs en tillfällig väg över Lindövägen. Gående och cyklister får också en omdragen väg men kan hela tiden ta sig fram. Busshållplatser på avstängda delen av Lindövägen flyttas närmare Lindö.

Den tillfälliga bilvägen börjar byggas mars 2025. Lindövägen och Surgatan stängs av maj 2025. Lindörondellen öppnas hösten 2026. Lindövägen öppnar vintern 2026. Datum för trafikförändringarna kommer att uppdateras löpande i våra driftnyheter.

Tillfällig Lindöväg

Under våren inleds arbetet med etapp 2, som går ut på att koppla samman Lindövägen med Norra promenaden via Surgatan. I den här etappen ingår också en öppningsbar bro över Motala ström. Arbetet sker i partnering med NCC. Etappen färdigställs preliminärt år 2028.

Det är ett omfattande arbete och det är viktigt att vi ser till att göra det på ett så smidigt sätt som möjligt för alla som påverkas. En av de viktigaste förberedelserna är att bygga en tillfällig väg till vid Lindörondellen. Vi gör allt vi kan för att det ska flyta på smidigt, säger Johan Smedner, enhetschef på samhällsbyggnadskontoret.

I etapp 3 binds sedan Johannisborgsförbindelsen samman med Hanholmsvägen, ut mot Händelö. Parallellt pågår planeringsarbetet för etapp 4, den sträcka som kommer gå över den nya järnvägen Ostlänken och Södra stambanan för att ansluta vid Ståthögavägen. Byggstart beräknas ske tidigast 2028.

Klart med detaljplaner och budget

Under slutet av 2024 fick detaljplanerna för etapp 2 och 3 grönt ljus och under det sista kommunfullmäktigesammanträdet för året beviljades etapp 2 en ny budget, den ligger nu på omkring 998 miljoner kronor.

Det är stora summor det handlar om, men vi måste komma ifrån trafikproblemen som finns i Norrköping i dag. I slutänden kommer det att gynna såväl Norrköpingsbor som företag och andra aktörer, säger Bengt Stenberg, samhällsbyggnadsdirektör.

Här kan du läsa mer om Johannisborgsförbindelsen