Fler vill utbilda sig inom besöksnäring
För tredje året i rad har Norrköpings Besöksnäringsforum arrangerats. Syftet med mässan är att locka fler unga att utbilda sig och söka arbete inom branschen – och det har gett resultat.
Publicerad

Pandemin blev en brytpunkt där allt färre sökte till utbildningar och arbete inom turism, handel och eventverksamhet. För att vända trenden startades Besöksnäringsforum, en mässa som arrangeras av tillväxt- och utvecklingskontoret och utbildningskontoret tillsammans med Upplev Norrköping, Bråvikens Hotell- och Restaurangförening samt Norrköping Handel.
Redan nu syns resultat i form av att fler söker gymnasieutbildningar inom området.
Vi tror att den här mässan har gjort en stor skillnad genom att fler unga har fått upp ögonen för branschen. Det gynnar företag som får lättare att hitta kompentent personal i framtiden, men också Norrköping i stort. En stark besöksnäring innebär fler besökare och intäkter, men gör också staden roligare att bo i och kan locka fler att flytta hit på sikt
, säger Rickard Bender Dalhäll, tillväxtchef.
På måndagen var omkring 1300 elever från årskurs 8 på plats i Louis De Geer Konsert & Kongress för att träffa 18 utställande företag.
Mässan är en del av grundskolans studie- och yrkesvägledning. På plats blir det tydligt vilka möjligheter som finns, det kan vara allt från att arbeta på restaurang till att arrangera stora festivaler. De här utbildningarna kan leda till arbete direkt efter studenten, mycket tack vare samarbetet med näringslivet
, säger Maria Sayeler Behnam (S), ordförande i utbildningsnämnden.

Visualiseringscenter C var en av utställarna.