Förslag om anpassningar i förskolan

Hösten 2026 kommer två nya förskolor att stå klara, en i Åby och en i Vilbergen. På utbildningsnämndens sammanträde den 15 oktober presenteras ett förslag om att lägga ned äldre förskolor i respektive område i samband med att de nya öppnar. Beslut fattas av utbildningsnämnden den 12 november.

Publicerad

I både Åby och Vilbergen kommer det att finnas ett överskott av platser när de nya förskolorna är klara, eftersom antalet barn i åldrarna 1–5 år minskar. Vi ser stora vinster med att vi kan ersätta små, äldre förskolor med nybyggda. Det ger bättre förutsättningar för barn, personal och organisation, säger Maria Sayeler Behnam (S), ordförande i utbildningsnämnden.

Till höstterminen 2026 planeras två nybyggda förskolor stå färdiga för verksamhetsstart, Kvarntorpets förskola i Åby och Månstenens förskola i Vilbergen.

  • I Åby finns det i dagsläget 385 inskrivna barn i förskolan och med den nya förskolan blir det totalt 576 platser. Verksamheterna på Klingsta och Albäckens förskolor föreslås därför flytta till Kvarntorpets förskola och befintliga lokaler sägs upp.
  • I Vilbergen finns det i dag 866 inskrivna barn i förskolan och när den nya förskolan öppnar finns 1 082 platser. Verksamheterna på Örtagårdens och Berlockens förskolor föreslås därför flytta till Månstenens förskola. Vidare föreslås att Örtagårdens lokaler sägs upp och Berlockens lokaler renoveras.

Förslagen går i linje med utbildningskontorets lokalstrategi. Äldre förskolelokaler, som inte bedöms ändamålsenliga och ofta är i behov av omfattande renovering, ska successivt ersättas med nybyggda och funktionella lokaler. Syftet är att öka säkerheten, förbättra arbetsmiljön och skapa långsiktigt goda förutsättningar för utbildning. Det görs också kontinuerliga kartläggningar av befolkningsutvecklingen för att lokalutbudet ska motsvara behoven.

Genom förslaget väljer vi att satsa på större enheter eftersom de är mindre sårbara, både ekonomiskt och personalmässigt. Verksamheten kommer fortfarande att organiseras i mindre grupper, genom avdelningar och att man delar upp barngruppen och gör olika aktiviteter. Vi har hela tiden med oss barnperspektivet för att få till en gynnsam miljö som känns både välkomnande och trygg, säger Adam Olofsson, skolchef med ansvar för kommunens förskolor.