Gott betyg till kompetens och bemötande i årets äldreundersökning

Fler äldre i kommunens särskilda boenden och med hemtjänst upplever att de får ett gott bemötande av kompetent personal och att de har lätt att göra sig förstådda. Det visar årets äldreundersökning som genomförs av Socialstyrelsen.

Publicerad

Det här är ett gott betyg till personalen inom äldreomsorgen, inte minst med tanke på att enkäten genomfördes mitt under omställningen av hemtjänsten. Sedan finns det delar vi inte är nöjda med och där vi ska bli bättre, säger Andreas Bohlin (S), ordförande i vård- och omsorgsnämnden.

Enkätundersökningen skickas till personer från 65 år och uppåt som bor i eget boende med stöd av hemtjänst eller på särskilda boenden för äldre personer. Årets undersökning jämförs med resultaten från 2024. Mest nöjda är personer som bor i kommunens särskilda boenden.

Enkäten visar att personalen som arbetar närmast våra äldre har mycket att vara stolta över. Vi vet också att det finns saker vi måste förbättra, det ska vi göra tillsammans – bland annat utifrån det här underlaget. Tyvärr backar nöjdheten totalt sett inom hemtjänsten, där pågår en kraftsamling för att förbättra både arbetsmiljö och kvalitet, för en ännu bättre vardag för våra äldre, säger Ida Björkman, vård- och omsorgsdirektör.

Resultat särskilt boende

  • Frågan om bemötande har fortsatt en hög andel positiva svar. Utmärkande är ökade positiva svar om personalens hänsyn till de äldres önskemål.
  • Språkförståelse och kompetens får högre betyg.
  • Fler gillar maten. Andelen som svarat att maten smakar mycket bra eller ganska bra har ökat med fem procentenheter till 76 procent. Andelen är högre än i rikets siffror på 72 procent. Även måltidsmiljön har fått ett något högre betyg än 2024.
  • Tryggheten och förtroendet har minskat något från föregående år, ändå ligger Norrköping högre än snittet i riket.
  • Andelen som svarat att det är lätt eller mycket lätt att träffa en sjuksköterska har minskat något, men andelen ligger fortfarande högre än snittet i riket.

Resultat hemtjänst

  • Bemötandet från personalen är fortsatt på en hög nivå, trots att det har minskat något sedan förra året.
  • Språk och kompetens ligger på 83 procent, en liten nedgång jämfört med tidigare år.
  • Enbart 47 procent av de svarande anger att de alltid eller oftast får information i förväg om förändringar.
  • Upplevelsen att personalen oftast eller alltid tar hänsyn till åsikter och önskemål har minskat från 85 till 79 procent.

Så många svarade

I Norrköping var det drygt 1 900 hemtjänsttagare och närmare 1 030 personer boende på särskilda boenden som fick enkäten. Svarsfrekvensen var 56 procent för enkäten inom hemtjänst och 44 procent för enkäten till boende inom särskilt boende, samma nivå som för riket totalt.

Läs mer om enkäten "Vad tycker de äldre om äldreomsorgen?" på Socialstyrelsens webbplats

Läs mer om enhetsundersökningen om äldreomsorg och kommunal hälso- och sjukvård på Socialstyrelsens webbplats