Stark återhämtning för besöksnäringen – året avslutades med många fina evenemang

Vi går mot ljusare tider med lättade restriktioner för besöksnäringen. Nyligen har 2021 summerats och vi kan blicka tillbaka på ett fortsatt tufft pandemiår. Även om en återhämtning har påbörjats är det en bit kvar till ett normalår. Året avslutades dock på bästa sätt för Norrköping med rekord i antalet gästnätter under november och december. Halloween och Sagojul på Kolmården, Norrköping Light Festival och Musikhjälpen är några av de välbesökta evenemangen som bidragit till den positiva avslutningen på 2021.

– Det har varit ett fortsatt tufft år för besöksnäringen, men det är glädjande att se den starka återhämtningen. 2021 avslutades på bästa sätt och vi kunde glädjas åt en bredd av evenemang som bidrog till gästnätter. Vi erbjöd bland annat en ny halloweenpromenad i Industrilandskapet som ett bra komplement till besök på Kolmårdens djurpark. Vi hade återkommande populära Norrköping Light Festival och fick avsluta året med Musikhjälpen. Nu ser vi fram emot sommarsäsongen, där vi vet att det inhemska resandet fortsatt kommer vara populärt. Vi hoppas många väljer Norrköping som besöksmål, säger Christina Leinonen, näringslivsutvecklare Norrköpings kommun.

Gästnätter 2021
Preliminär statistik för 2021 från Statistiska Centralbyrån som innefattar inkvarteringsstatistik för hotell, stugor och vandrarhem. Camping, privat förmedlade stugor, Airbnb och boende hos släkt och vänner exkluderat.

  • Totala antalet gästnätter i Norrköpings kommun var 487 096 - att jämföra med 397 133 år 2020. En ökning med 89 963 gästnätter mot år 2020 (22,7%).
  • Juli blev den enskilt bästa månaden under året med 95 461 gästnätter.
  • November blev en riktig rekordmånad med 49 533 gästnätter (+173,8 %) och även december visade en ökning med 32 431 gästnätter (+83%).

– Vi kan se att det fanns ett uppdämt behov att träffas och både Louis de Geer och Visualiseringscenter C hade under november och december flera stora möten med ett stort antal deltagare inbokade. Till exempel kan nämnas Kristdemokraternas riksting på Louis de Geer, och Visualiseringscenter hade många regelrätta konferensbokningar och några större heldagskonferenser, med bland annat The Nordic Science Centre Association, säger Christina Leinonen.

Sociala medier

Förutom sponsrade annonser har evenemangen lockat till engagemang genom de inlägg som gjorts via Norrköpings kommuns och Visit Norrköpings sociala medier. Nedan är ett exempel om Musikhjälpen i våra kanaler:

Norrköpings kommun:
Facebook – 14 inlägg med total räckvidd på 213 083 personer
(genomsnitt 15 220/inlägg)
Instagram – 9 inlägg med total räckvidd på 120 719 personer
(genomsnitt 13 413/inlägg)

Visit Norrköping
Facebook – 19 inlägg med total räckvidd på 82 204 personer
(genomsnitt 4 326/inlägg)
Instagram – 8 inlägg med total räckvidd på 45 665 personer
(genomsnitt 5 708/inlägg)