Uppdaterad information angående driftsstörningar i IST:s system

Publicerad

Det är fortfarande problem att frånvaroanmäla elever på grund av driftsstörningar i IST:s system. Appen IST Home är för tillfället stängd för alla användare. Frånvaroanmälan ska istället göras i e-tjänsten för frånvaroanmälan. I e-tjänsten finns all funktionalitet som också finns i appen.

Här hittar du länken till e-tjänsten:

E-tjänsten för frånvaroanmälan


Vissa användare har upplevt problem med att logga in i e-tjänsten. Du kan testa följande om du har problem med att logga in:

  • Testa att logga in på en annan enhet (dator, mobil, läsplatta).
  • Använd webbläsaren Chrome, inte Safari, på dator och mobil.
  • Prova att logga in ett par gånger i rad, ibland hjälper det.
  • Om du försöker backa i webbläsaren får du felmeddelande, så stäng alltid webbläsaren mellan försöken.

Om problemen fortfarande kvarstår och du inte kan logga in och frånvaroanmäla ditt barn i e-tjänsten ska du vända dig direkt till skolan.

  • Gör en frånvaroanmälan via e-post till elevens mentor.
  • Om du inte vet vem mentor är kan du skicka ett mejl till skolan.
  • Ange elevens för- och efternamn, klass, orsak till frånvaroanmälan och om eleven är frånvarande hela dagen eller delar av dagen.

Om eleven har fått ogiltig frånvaro på grund av driftstörningarna ska du kontakta mentor eller skolan via e-post för en justering.

Leverantören har identifierat orsaken till problemen i appen och e-tjänsten och arbetar för att lösa det. Just nu genomförs tester av systemet för att förbättra det för användarna innan appen kan tas i bruk igen.

Utbildningskontoret och leverantören är medvetna om att problemen som uppstått har påverkat dig som vårdnadshavare och tackar för ditt tålamod. Vi ber om ursäkt för det besvär som detta har orsakat.