Fina resultat i mätning av kundnöjdhet vid kontakt med Kontaktcenter
Kontaktcenter hanterade 26 260 ärenden via telefon, mejl och besök i oktober och november 2021 och nöjdheten hos kommuninvånare som kontaktar Kontaktcenter har enligt undersökningar gått uppåt.
- Generell lösningsgrad på 41% för oktober och november. Lösningsgraden visar hur många frågor som har besvaras direkt i första kontakten med Kontaktcenter.
- Genomsnittlig kötid på 32 sekunder.
- Maximal kötid på 23 minuter och 25 sekunder, inträffade tisdag den 2 december mellan klockan 13:30-14:00. Frågan var inom ekonomiskt bistånd.
– Vi ser att våra samarbeten i organisationen har en positiv påverkan för kommuninvånaren, företagaren och besökaren, säger Jennifer Benckert, enhetschef kontaktcenter.
– Vi har en fin utveckling. Kötiderna är rimliga och vi kan svara på fler frågor i första kontakten, vilket betyder att personen som kontaktade oss sparar tid. Även våra kollegor i organisationen sparar tid eftersom de får ett ärende mindre till sig. Våra nöjdkundundersökningar visar att de vi finns till för uppskattar att komma i kontakt med oss som kommun. Det är glädjande!
Några av de vanligaste frågorna som kommit till Kontaktcenter under oktober och november 2021 handlar om:
- Ansökan till förskola
- Avgiftskontroll och fakturafrågor
- Ekonomiskt bistånd
- Ansökan till SFI (svenska för invandrare)
- Hemtjänst
- Hemsjukvård
- Uthyrning/bokning av idrottsanläggningar
- Bidragstyper för föreningar
- Boka/avboka bastun i Glottern
- Musikhjälpen 2021
- Parkeringskort
- Bygglov
- Boendeparkering