Förtydligande om digitalt utskick om ansökan om specialkost i förskola och skola

Publicerad

I veckan fick vårdnadshavare och myndiga elever ett utskick från IST angående ansökan om specialkost i förskola och skola. Informationen har skapat frågor, här kan du läsa ett förtydligande.

I samband med utskicket upptäcktes ett fel där den tidigare ansökan låg kvar i systemet. Den tidigare ansökan drogs tillbaka, vilket genererade i ett mejl till vårdnadshavare om tillbakadragen ansökan. Felet är åtgärdat och det man ser när man är inloggad i e-tjänsten är den senaste ansökan som man har lämnat.

Bakgrunden till utskicket är att beslut tagits om ändrade rutiner för specialkost, som innebär att vårdnadshavare och myndiga elever behöver lämna läkarintyg för vissa specialkoster. Ett läkarintyg behöver lämnas bland annat för följande koster:

  • Mjölkproteinfri kost
  • Glutenfri kost
  • Äggfri kost
  • Sojaproteinfri kost
  • Fisk- och skaldjursfri kost
  • Luftburen allergi

Med anledning av den ändrade rutinen behöver vårdnadshavare och myndiga elever lämna in en ny ansökan om specialkost.

Det här behöver du som vårdnadshavare eller myndig elev göra

Vid behov av specialkost

Logga in i e-tjänsten för specialkost och kontrollera att kostformuläret är besvarat. Om formuläret är besvarat behöver du inte göra något mer. Din ansökan är mottagen. I e-tjänsten står om du behöver lämna läkarintyg till skolköket.

Om det står att formuläret inte är besvarat så behöver du besvara formuläret och skicka in din ansökan om specialkost. Detta görs i e-tjänsten för specialkost.

E-tjänsten för specialkost nås via norrkoping.se:
minasidor.norrkoping.se/specialkost

Om det inte finns behov av specialkost

Om du fått mejlet och ditt barn inte har behov av specialkost så behöver du inte logga in i e-tjänsten och svara på formuläret.

Vi ber om ursäkt om för det besvär utskicket eventuellt orsakade.