Fakturor
Här hittar du information som du som leverantör behöver för att skicka en faktura till kommunen. Du hittar även information om fakturor från kommunen.
Fakturor till kommunen ska skickas elektroniskt
Fakturor till Norrköpings kommun, de kommunägda bolagen och till Räddningstjänsten Östra Götaland ska skickas elektroniskt. Fakturorna behöver ha den europeiska standarden PEPPOL Bis Billing 3. Undantaget är Hyresbostäder AB och Norrköpings Hamn AB. Observera att PDF-faktura i mail inte är ett godkänt format.
PEPPOL BIS Billing 3 faktura
Du som använder dig av kommunikation via PEPPOL infrastruktur/PEPPOL-nätverket, det vill säga att du anger PEPPOL-ID vid fakturering, behöver inte göra någonting i ditt system, då byte av VAN-leverantörsmottagare sköts per automatik.
SVE-faktura
Du som skickar SVE-faktura till oss, det vill säga att du anger GLN-nummer vid fakturering, behöver kontakta din VAN-leverantör för att ändra till PEPPOL.
Fakturaportal
För dig som är en mindre leverantör, och som saknar möjlighet att skicka e-faktura via en VAN-leverantör, har vi en så kallad fakturaportal. Fakturaportalen är en webbsida där du som leverantör loggar in och registrerar fakturauppgifterna så kommer fakturan fram i rätt format till kommunen eller till något av de kommunala bolagen.
Du skapar enkelt ett eget konto via nedanstående länk, och kan därefter skicka e-fakturor till kommunen och de kommunala bolagen.
Mer information om hur du skickar e-faktura via fakturaportalen hos InExchange hittar du här.
Tänk även på att fakturareferens alltid måste anges i fakturan.
Obligatoriskt krav på fakturareferens
För att fakturan skall hitta rätt mottagare i vårt ekonomisystem, måste fakturan ha en referens. Från och med 1 januari 2025 byter vi samtliga referenser.
Referens ska anges i fält för ”Ert referensnummer” på fakturan.
Här finns mer information om aktuella referenser
eller kontakta våra beställare för uppdaterade referenser.
Samtliga leverantörer till Norrköpings kommun och de kommunala bolagen har fått ett informationsbrev om förändringarna.
Här kan du läsa brevet Pdf, 156.9 kB.
På samtliga fakturor som ställs ut till kommunen eller kommunala bolag ska korrekt fakturaadress anges. Även leveransadress dit varan eller tjänsten levererats ska anges på fakturan.
Norrköpings kommun tillämpar 30 dagars betaltid, om inte särskild annan överenskommelse har gjorts.
Våra uppgifter:
Fakturaadress:
| Organisationsnummer:
|
Fakturaadress:
| Organisationsnummer:
|
Fakturaadress:
| Organisationsnummer:
|
Fakturaadress:
| Organisationsnummer:
|
Fakturaadress:
| Organisationsnummer:
|
Fakturaadress:
| Organisationsnummer:
|
Fakturaadress:
| Organisationsnummer:
|
Fakturaadress:
| Organisationsnummer:
|
Fakturaadress:
| Organisationsnummer:
|
Fakturaadress:
| Organisationsnummer:
|
Fakturaadress:
| Organisationsnummer:
|
Fakturaadress:
| Organisationsnummer:
|
Fakturaadress:
| Organisationsnummer:
|
Fakturor från kommunen
Norrköpings kommun använder bankgiro som inbetalningssätt. På fakturor från oss finns det angivet vilket bankgiro och OCR-nummer som ska anges vid inbetalningen. Olika bankgiron används för olika typer av fakturor. Om du betalar med eget inbetalningskort eller via internetbank är det därför viktigt att du anger rätt bankgiro och OCR-nummer.
E-faktura
Om du som privatperson sköter dina bankärenden på internet kan du få e-faktura från Norrköpings kommun. Det innebär att du får fakturan presenterad i din internetbank, istället för att få en pappersfaktura med inbetalningskort skickad till dig. Med e-faktura slipper du knappa in bankgironummer, OCR-nummer, datum och belopp. Anmälan till e-faktura gör du i din internetbank.
Autogiro
Ett annat sätt att betala dina fakturor är via autogiro. Du får då din pappersfaktura hemskickad och beloppet dras från ditt konto på fakturans förfallodatum. Det enda du behöver göra är att se till att det finns tillräckligt mycket pengar på ditt konto för att kunna betala fakturan. Du anmäler medgivande till autogiro via din internetbank.
Betalningspåminnelse
Om du inte betalar din faktura i tid skickas en betalningspåminnelse ut på papper. Detta gäller även om du har anmält dig till att få e-faktura. Påminnelsen skickas ut sju dagar efter fakturans förfallodatum. För barn- och äldreomsorg skickas påminnelsen ut tio dagar efter fakturans förfallodatum. Om fakturan inte betalas trots påminnelsen skickas ärendet vidare till inkasso.
Anstånd
I vissa fall kan du beviljas anstånd med betalning av din faktura. För att få besked om detta är möjligt hör du av dig till den kontaktperson som finns angiven på fakturan, för en diskussion om förutsättningarna.