Överförmyndarnämndens uppdragsplan 2025

Utgångspunkter för överförmyndarnämndens uppdragsplan

På sidan

    Uppdragsplanen uttrycker nämndens politiska ambitioner för året. I arbetet med att ta fram uppdragsplanen har följande beaktats:

    • Nämndens ansvarsområde enligt reglementet
    • Planeringsförutsättningar
    • Ekonomiska förutsättningar
    • Kommunfullmäktiges vision, politiskt program, övergripande mål samt
      för nämnden aktuella lagstadgade planer och inriktningsdokument
    • Uppföljning och utvärderingar av genomförd verksamhet
    • Lagar och regler

    Överförmyndarnämndens ansvarsområden

    Nämndens ansvarsområde är att utreda den enskildes behov av
    godmanskap och förvaltarskap. I ansvaret ingår även att rekrytera och
    utbilda gode män, förvaltare och förordnad förmyndare. Nämnden är
    därutöver en tillsynsmyndighet som utövar tillsyn över förmyndare, gode män
    och förvaltare.

    Reglemente för överförmyndarnämnden

    Enligt kommunens reglemente där överförmyndarnämndens reglemente
    ingår och som trädde i kraft den 1 januari 2015, ska överförmyndarnämnden
    utöver vad som stadgas i allmänna nämndreglementet även fullgöra de
    uppgifter som enligt lag eller annan författning ankommer på överförmyndare
    eller överförmyndarnämnd. Nämnden ska se till att verksamheten bedrivs i
    enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige bestämt, de föreskrifter
    som kan finnas i lag eller förordning, ingångna avtal samt bestämmelser i
    detta reglemente. Detta gäller även när vården av en kommunal
    angelägenhet med stöd av punkten 1.18.15 i allmänna nämndreglementet
    har lämnats över till någon annan.

    Planeringsförutsättningar

    Behovet av gode män och förvaltare (ställföreträdare) ökar i samhället, som
    en följd av ökad psykisk ohälsa men också utifrån förändrade regelverk som
    medfört att personer i nätverk kring exempelvis en person med
    funktionsvariation inte längre på ett enkelt sätt kan hjälpa till i olika
    situationer.

    Den nu rådande demografin med en ökning av äldre kommer också att
    påverka inflödet av ärenden. Idag lever man längre men kommer så
    småningom ha behov av stöd och hjälp också av ställföreträdare.
    Ökningen av ärenden som gäller minderåriga har ökat under de två senaste
    åren. En fördubbling av ärende har skett. Det gäller främst när barn blir
    brottsoffer och därmed har rätt till stöd och ekonomisk kompensation.
    Skadestånd och brottskadeersättning är en ekonomisk kompensation som
    utsatta för brott kan ha rätt till. Brottsoffermyndigheten tar kontakt med
    överförmyndaren innan myndigheten betalar ut brottsskadeersättning till
    barnet. Överförmyndaren meddelar om pengarna bör betalas ut till ett
    överförmyndarspärrat konto eller inte. Ersättningen sätts alltid in på ett konto
    i barnets namn. Det är av särskild vikt att utbetalningen till barnet kommer
    barnet tillgodo.

    Ekonomiska förutsättningar

    Överförmyndarnämndens budget för verksamhetsåret 2025 är 25 045 000
    kronor.

    Ändrade bidragsystem och förändringar i prisbasbelopp påverkar både direkt
    och indirekt överförmyndarnämndens budget som avser arvodeskostnader
    till ställföreträdare. Det är överförmyndarnämnden som beslutar för vilken
    tidsperiod arvodet och ersättningen betalas ut. Arvodet är en ersättning som
    betalas till ställföreträdaren som utför det ideella uppdrag som det innebär att
    vara ställföreträdare. Arvodet utbetalas med hänsyn till ställföreträdarens
    uppdrag. Tre kategorier finns, förvalta egendom, bevaka rätt och sörja för
    person. De tre olika uppdragen har olika nivåer av ersättningen.
    Kostnadsersättning är ersättning för de utgifter som har varit rimliga för
    ställföreträdaren för att kunna fullfölja sitt uppdrag.

    Huvudregeln är att det är huvudmannen, det vill säga den som har god man
    eller förvaltare, som ska betala arvodet och kostnadsersättningen till sin
    ställföreträdare.

    En förutsättning är att huvudmannens tillgångar överstiger 2 prisbasbelopp
    eller att huvudmannens inkomst före avdrag för skatt överstiger 2,65
    prisbasbelopp. I annat fall ska kommunen stå för arvodet. Om huvudmannen
    till viss del kommer över någon av gränserna kan endast den del som
    överstiger tas i anspråk för arvodet medan kommunen betalar resten. Om
    särskilda skäl finns kan överförmyndarnämnden besluta om undantag från
    huvudregeln.

    Fördelningen av kostnaderna för arvoden har förskjutits de senaste åren. År
    2018 var fördelningen lika mellan kommunen och huvudmän. Största
    förändringen var 2023, då 64 % av alla huvudmän skulle betala arvode och
    ersättning. 36 % av arvode och ersättning skulle samma år utbetalas av
    kommunen. Anledningen var det höjda beloppet för garantipension och
    aktivitetsersättning, som gör att fler huvudmän får inkomster som överstiger
    2,65 % av prisbasbeloppet.

    I prognosen för 2025 räknar nämnden med att 58 % av huvudmännen ska
    betala. De resterande 42 % ska kommunen ersättas ställföreträdare. Ur
    kommunalt perspektiv är detta ett mer svårbedömt område att prognistera
    kostnaderna för. Här ska parametrarna med huvudmännens inkomster eller
    tillgångar kopplas ihop med nya beräkningar av prisbasbelopptr9.
    För att säkra upp att de ideella ställföreträdarna får sitt arvode utbetalar
    kommunen arvoden och ersättning direkt till dessa för att sedan kräva in
    summan från huvudmännen. Här kan en ökning av andelen osäkra
    kundfordringar uppstå om huvudmännen i sin tur inte betalar till kommunen.

    Kommunfullmäktiges mål

    Överförmyndarnämndens bidrag till kommunfullmäktiges övergripande mål
    kan hänvisas till mål 4 och 6.

    Mål 4 Kommunens välfärdstjänster ska hålla en hög kvalitet och utgå från
    indvidens behov.

    Mål 6 Det ska vara tryggt och säkert i Norrköpings kommun.

    De personer som har behov av en ställföreträdare kan förlita sig på att deras
    behov utreds på rättssäkert och effektivt sätt, där hänsyn tas till den
    enskildes förutsättningar men också till olika perspektiv.

    Ställföreträdare ska erfara en trygghet genom hela processen, från anmälan
    av intresse till utförandet av sitt uppdrag.

    Invånarna ska känna tillit och trygghet till att överförmyndarnämnden fattar
    korrekta och rättssäkra beslut och att arbetet sker med hög effektivitet.

    Granskning och tillsyn av ställföreträdare ska genomföras med korrekt
    bemötande, rättssäkert och vara lätt förståeligt.

    Kontakt

    Överförmyndarenheten