Utgångspunkter för överförmyndarnämndens uppdragsplan
Uppdragsplanen uttrycker nämndens politiska ambitioner för året. I arbetet med att ta fram uppdragsplanen har följande beaktats:
- Nämndens ansvarsområde enligt reglementet
- Planeringsförutsättningar
- Ekonomiska förutsättningar
- Kommunfullmäktiges vision, politiskt program, övergripande mål samt
för nämnden aktuella lagstadgade planer och inriktningsdokument - Uppföljning och utvärderingar av genomförd verksamhet
- Lagar och regler
Överförmyndarnämndens ansvarsområden
Nämndens ansvarsområde är att utreda den enskildes behov av
godmanskap och förvaltarskap. I ansvaret ingår även att rekrytera och
utbilda gode män, förvaltare och förordnad förmyndare. Nämnden är
därutöver en tillsynsmyndighet som utövar tillsyn över förmyndare, gode män
och förvaltare.
Reglemente för överförmyndarnämnden
Enligt kommunens reglemente där överförmyndarnämndens reglemente
ingår och som trädde i kraft den 1 januari 2015, ska överförmyndarnämnden
utöver vad som stadgas i allmänna nämndreglementet även fullgöra de
uppgifter som enligt lag eller annan författning ankommer på överförmyndare
eller överförmyndarnämnd. Nämnden ska se till att verksamheten bedrivs i
enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige bestämt, de föreskrifter
som kan finnas i lag eller förordning, ingångna avtal samt bestämmelser i
detta reglemente. Detta gäller även när vården av en kommunal
angelägenhet med stöd av punkten 1.18.15 i allmänna nämndreglementet
har lämnats över till någon annan.
Planeringsförutsättningar
Behovet av gode män och förvaltare (ställföreträdare) ökar i samhället, som
en följd av ökad psykisk ohälsa men också utifrån förändrade regelverk som
medfört att personer i nätverk kring exempelvis en person med
funktionsvariation inte längre på ett enkelt sätt kan hjälpa till i olika
situationer.
Den nu rådande demografin med en ökning av äldre kommer också att
påverka inflödet av ärenden. Idag lever man längre men kommer så
småningom ha behov av stöd och hjälp också av ställföreträdare.
Ökningen av ärenden som gäller minderåriga har ökat under de två senaste
åren. En fördubbling av ärende har skett. Det gäller främst när barn blir
brottsoffer och därmed har rätt till stöd och ekonomisk kompensation.
Skadestånd och brottskadeersättning är en ekonomisk kompensation som
utsatta för brott kan ha rätt till. Brottsoffermyndigheten tar kontakt med
överförmyndaren innan myndigheten betalar ut brottsskadeersättning till
barnet. Överförmyndaren meddelar om pengarna bör betalas ut till ett
överförmyndarspärrat konto eller inte. Ersättningen sätts alltid in på ett konto
i barnets namn. Det är av särskild vikt att utbetalningen till barnet kommer
barnet tillgodo.
Ekonomiska förutsättningar
Överförmyndarnämndens budget för verksamhetsåret 2025 är 25 045 000
kronor.
Ändrade bidragsystem och förändringar i prisbasbelopp påverkar både direkt
och indirekt överförmyndarnämndens budget som avser arvodeskostnader
till ställföreträdare. Det är överförmyndarnämnden som beslutar för vilken
tidsperiod arvodet och ersättningen betalas ut. Arvodet är en ersättning som
betalas till ställföreträdaren som utför det ideella uppdrag som det innebär att
vara ställföreträdare. Arvodet utbetalas med hänsyn till ställföreträdarens
uppdrag. Tre kategorier finns, förvalta egendom, bevaka rätt och sörja för
person. De tre olika uppdragen har olika nivåer av ersättningen.
Kostnadsersättning är ersättning för de utgifter som har varit rimliga för
ställföreträdaren för att kunna fullfölja sitt uppdrag.
Huvudregeln är att det är huvudmannen, det vill säga den som har god man
eller förvaltare, som ska betala arvodet och kostnadsersättningen till sin
ställföreträdare.
En förutsättning är att huvudmannens tillgångar överstiger 2 prisbasbelopp
eller att huvudmannens inkomst före avdrag för skatt överstiger 2,65
prisbasbelopp. I annat fall ska kommunen stå för arvodet. Om huvudmannen
till viss del kommer över någon av gränserna kan endast den del som
överstiger tas i anspråk för arvodet medan kommunen betalar resten. Om
särskilda skäl finns kan överförmyndarnämnden besluta om undantag från
huvudregeln.
Fördelningen av kostnaderna för arvoden har förskjutits de senaste åren. År
2018 var fördelningen lika mellan kommunen och huvudmän. Största
förändringen var 2023, då 64 % av alla huvudmän skulle betala arvode och
ersättning. 36 % av arvode och ersättning skulle samma år utbetalas av
kommunen. Anledningen var det höjda beloppet för garantipension och
aktivitetsersättning, som gör att fler huvudmän får inkomster som överstiger
2,65 % av prisbasbeloppet.
I prognosen för 2025 räknar nämnden med att 58 % av huvudmännen ska
betala. De resterande 42 % ska kommunen ersättas ställföreträdare. Ur
kommunalt perspektiv är detta ett mer svårbedömt område att prognistera
kostnaderna för. Här ska parametrarna med huvudmännens inkomster eller
tillgångar kopplas ihop med nya beräkningar av prisbasbelopptr9.
För att säkra upp att de ideella ställföreträdarna får sitt arvode utbetalar
kommunen arvoden och ersättning direkt till dessa för att sedan kräva in
summan från huvudmännen. Här kan en ökning av andelen osäkra
kundfordringar uppstå om huvudmännen i sin tur inte betalar till kommunen.
Kommunfullmäktiges mål
Överförmyndarnämndens bidrag till kommunfullmäktiges övergripande mål
kan hänvisas till mål 4 och 6.
Mål 4 Kommunens välfärdstjänster ska hålla en hög kvalitet och utgå från
indvidens behov.
Mål 6 Det ska vara tryggt och säkert i Norrköpings kommun.
De personer som har behov av en ställföreträdare kan förlita sig på att deras
behov utreds på rättssäkert och effektivt sätt, där hänsyn tas till den
enskildes förutsättningar men också till olika perspektiv.
Ställföreträdare ska erfara en trygghet genom hela processen, från anmälan
av intresse till utförandet av sitt uppdrag.
Invånarna ska känna tillit och trygghet till att överförmyndarnämnden fattar
korrekta och rättssäkra beslut och att arbetet sker med hög effektivitet.
Granskning och tillsyn av ställföreträdare ska genomföras med korrekt
bemötande, rättssäkert och vara lätt förståeligt.