Butängen och ny centralstation

I filmen finns förslag på utformningen av Norrköpings nya centralstation och järnvägen mellan Loddby och Butängen.

Södra Butängen ska utvecklas till att bli en del av Norrköpings innerstad. En ny centralstation planeras strax norr om dagens station med plats för Ostlänkens järnvägsspår. Runtomkring den nya stationen planeras bostäder, kontor, handel, skolor och kulturaktiviteter. Våren 2022 enades Trafikverket och Norrköpings kommun om finansieringen kring att låta spåren gå på en bro genom Butängen och ett medfinansieringsavtal tecknades. Arbetet med att förbereda Norrköping för Ostlänken pågår just nu för fullt.

Samråd

Var med och påverka hur vi utvecklar centralstationen och staden Norrköping

Under perioden 18 november till 20 januari är det samråd för detaljplanerna nedan:

Här finns information om detaljplan och hur du lämnar synpunkter för Centralstationen och Butängen (Fräsaren 10, Vulkan 7 och Sågaren 12)

Här finns information om detaljplan och hur du lämnar synpunkter för Ingelsta - Slottshagen, Kvillinge (Herstadberg 9:1)


Under perioden 15 november till 20 december är det samråd för detaljplanen nedan:

Här finns information om detaljplan och hur du lämnar synpunkter för Johannisborgsförbindelsen etapp 4, bro över Ostlänken (Butängen1:1 och 2:1)


Vad är ett samråd?

Ett samråd är ett tillfälle att prata med tjänstepersoner och politiker om föreslagna detaljplaner. Under samrådstiden kan du lämna synpunkter på förslaget. När samrådstiden är slut sammanställs de synpunkter som kommit in och efter det så uppdateras planförslaget. Alla inkomna synpunkter och kommunens kommentarer kommer du kunna ta del av i en samrådsredogörelse.

Varför ska du lämna din synpunkt?

Planerna visar hur centralstationen och staden Norrköping ska utvecklas i framtiden och kommunen vill ha in dina åsikter om förslaget. Du har värdefull kunskap om Norrköping som är viktig för kommunen i det fortsatta arbetet. Hur vill du att Norrköping ska se ut i framtiden? Detta är din chans att göra din röst hörd.

Norrköpings nya centralstation och området runt omkring kommer vara en viktig del i utvecklingen av området. Den ska både vara estetiskt tilltalande men också uppfylla många funktioner. Det handlar inte bara om tåg, utan om väldigt många människor som anländer och lämnar platsen med olika transportslag. De kan komma gående, cyklande, med spårvagn, buss eller med bil. Dessutom ska platsen vara en plats där de kan vänta, handla, fika, äta och umgås – inte bara resa. Det är viktigt att den nya centralstationen och stadsdelen är en välkomnande och representativ entré till Norrköping samt en aktiv och attraktiv mötesplats under hela dygnet.

Under 2023/2024 har Norrköpings kommun genomfört en arkitekttävling . Syftet var att få förslag på hur den nya stationen och området runtomkring kan utformas. Tävlingen arrangeras av Norrköpings kommun i samarbete med Trafikverket, Region Östergötland, Jernhusen och Sveriges Arkitekter

Inbjudan skickades ut i maj 2023. Fyra team utsågs och tävlingen startade den 12 september 2023. Förslagen lämnades in i december 2023 och du kan se dem här. Vinnaren presenterades 20 mars 2024. Det blev förslaget Railway Renaissance som vann. Förslaget har tagits fram av ett team bestående av Wingårdhs, Fredriksson Arkitektkontor, Bogl och Sigma Civil. Du kan läsa juryns utlåtande om alla bidragen här. Pdf, 1.7 MB.

Illustration på människor som befinner sig i en park med en stor pool i mitten och sittmöbler runtomkring. I bakgrunden en stor byggnad med glaspartier till väggar, vält tak i ljust trä.

Centralstationen sedd från den södra parken, enligt det vinnande förslaget. Illustration: Wingårdhs

Nu kommer arbetet med utformningen av den nya stationen i Norrköping att gå in i en mer intensiv fas med utgångspunkt i det vinnande förslaget Railway Renaissance. Kommunen och det vinnande arkitektteamet ska bearbeta förslaget i samverkan med Trafikverket och Jernhusen.

Samråd för detaljplan för stationsområdet planeras att hållas under senare delen av 2024.

Järnvägen går på en bro. Framför bron passerar en spårvagn. Till vänster syns entrén till den nya centralstationen.

14 december 2020 beslutade kommunfullmäktige om att det är det upphöjda alternativet med järnvägen på en bro som gäller för Norrköping.

Inför fullmäktiges beslut om stationsläget fanns tre alternativ att ta ställning till.

A. upphöjd järnväg på en bro
B. järnvägen i marknivå med många passager över spåren
C. järnvägen i marknivå med färre passager över spåren

Läs mer om vad de olika alternativen innebär Pdf, 930.9 kB.

Titta närmare på alternativen i 3D

Under perioden 16 juni till 15 oktober 2020 fanns möjlighet att lämna synpunkter på stationsalternativen. En övervägande majoritet föredrar alternativ A, där järnvägen byggs på en bro genom Butängen.

Sammanställning av synpunkter om stationsalternativen Pdf, 498.6 kB.

Mer information

Vill du fördjupa dig i vad som ligger bakom beräkningarna för vad de olika stationsalternativen kan kosta? Eller vill du veta mer om hur trafiken och möjligheterna för stadsutveckling påverkas i de olika förslagen? Då kan du läsa mer i dokumenten nedan.

Sammanställning av underlag för alternativjämförelsen Pdf, 7.4 MB.

Kvalitetssäkring av kostnadsuppskattning Pdf, 2 MB.

Webbsänt seminarium om Ostlänken