Butängen och ny centralstation
I filmen finns förslag på utformningen av Norrköpings nya centralstation och järnvägen mellan Loddby och Butängen.
Södra Butängen ska utvecklas till att bli en del av Norrköpings innerstad. En ny centralstation planeras strax norr om dagens station med plats för Ostlänkens järnvägsspår. Runtomkring den nya stationen planeras bostäder, kontor, handel, skolor och kulturaktiviteter. Våren 2022 enades Trafikverket och Norrköpings kommun om finansieringen kring att låta spåren gå på en bro genom Butängen och ett medfinansieringsavtal tecknades. Arbetet med att förbereda Norrköping för Ostlänken pågår just nu för fullt.
Detaljplanerna har varit på samråd och nu sammanställs synpunkterna som kommit in.
Här kan du ta del av samrådshandlingarna:
Centralstationen och Butängen (Fräsaren 10, Vulkan 7 och Sågaren 12)
Ingelsta - Slottshagen, Kvillinge (Herstadberg 9:1)
Johannisborgsförbindelsen etapp 4, bro över Ostlänken (Butängen1:1 och 2:1)
Norrköpings nya centralstation och området runt omkring kommer vara en viktig del i utvecklingen av området. Den ska både vara estetiskt tilltalande men också uppfylla många funktioner. Det handlar inte bara om tåg, utan om väldigt många människor som anländer och lämnar platsen med olika transportslag. De kan komma gående, cyklande, med spårvagn, buss eller med bil. Dessutom ska platsen vara en plats där de kan vänta, handla, fika, äta och umgås – inte bara resa. Det är viktigt att den nya centralstationen och stadsdelen är en välkomnande och representativ entré till Norrköping samt en aktiv och attraktiv mötesplats under hela dygnet.
Under 2023/2024 har Norrköpings kommun genomfört en arkitekttävling . Syftet var att få förslag på hur den nya stationen och området runtomkring kan utformas. Tävlingen arrangeras av Norrköpings kommun i samarbete med Trafikverket, Region Östergötland, Jernhusen och Sveriges Arkitekter
Inbjudan skickades ut i maj 2023. Fyra team utsågs och tävlingen startade den 12 september 2023. Förslagen lämnades in i december 2023 och du kan se dem här. Vinnaren presenterades 20 mars 2024. Det blev förslaget Railway Renaissance som vann. Förslaget har tagits fram av ett team bestående av Wingårdhs, Fredriksson Arkitektkontor, Bogl och Sigma Civil. Du kan läsa juryns utlåtande om alla bidragen här. Pdf, 1.7 MB.

Centralstationen sedd från den södra parken, enligt det vinnande förslaget. Illustration: Wingårdhs
Nu kommer arbetet med utformningen av den nya stationen i Norrköping att gå in i en mer intensiv fas med utgångspunkt i det vinnande förslaget Railway Renaissance. Kommunen och det vinnande arkitektteamet ska bearbeta förslaget i samverkan med Trafikverket och Jernhusen.
Samråd för detaljplan för stationsområdet planeras att hållas under senare delen av 2024.

14 december 2020 beslutade kommunfullmäktige om att det är det upphöjda alternativet med järnvägen på en bro som gäller för Norrköping.
Inför fullmäktiges beslut om stationsläget fanns tre alternativ att ta ställning till.
A. upphöjd järnväg på en bro
B. järnvägen i marknivå med många passager över spåren
C. järnvägen i marknivå med färre passager över spåren
Läs mer om vad de olika alternativen innebär Pdf, 930.9 kB.
Titta närmare på alternativen i 3D
Under perioden 16 juni till 15 oktober 2020 fanns möjlighet att lämna synpunkter på stationsalternativen. En övervägande majoritet föredrar alternativ A, där järnvägen byggs på en bro genom Butängen.
Sammanställning av synpunkter om stationsalternativen Pdf, 498.6 kB.
Mer information
Vill du fördjupa dig i vad som ligger bakom beräkningarna för vad de olika stationsalternativen kan kosta? Eller vill du veta mer om hur trafiken och möjligheterna för stadsutveckling påverkas i de olika förslagen? Då kan du läsa mer i dokumenten nedan.
Sammanställning av underlag för alternativjämförelsen Pdf, 7.4 MB.