Fortsatt förbättrat företagsklimat i Norrköpings kommun
Den årliga företagsklimatsmätning av kommunal myndighetsutövning, där offentlig upphandling ingår, visar att Norrköping fortsätter att förbättra sitt resultat 2023 och har klättrat fem placeringar i ranking från plats 70 till 65. Mätningen görs av Stockholm Business Alliance (SBA) och Sveriges kommuner och regioner (SKR).
Publicerad
Det här är glädjande siffror! Näringslivet är ett prioriterat område för kommunen och det är a och o att vi samarbetar för att skapa en ömsesidig förståelse mellan oss och företagen. Vi behöver ha tillit till varandra, förstå respektive parts drivkrafter och jobba med hållbara lösningar till de utmaningar som ligger på bordet. Jag vill passa på att tacka alla företag som tagit sig tid att svara på enkäterna som skickas ut löpande. Vi kommer att jobba vidare med våra tre handslag som vi tagit tillsammans med näringslivet i Norrköping. Det här är ett långsiktigt arbete och det finns ytterligare kliv kvar att ta tillsammans i arbetet mot ett bra företagsklimat, säger Anna Selander, kommundirektör.
I sammanställningen för 2023 års företagsklimatundersökning inom myndighetsutövning (Nöjd-Kund-Index, NKI) och upphandling (Nöjd-Upphandlings-Index, NUI), jämförs kommunernas resultat med varandra och hur NKI utvecklats över tid.
NKI är en etablerad modell för att mäta kundnöjdhet på en skala från 0–100, där indextalet är 70 och 100 är högsta betyg, Norrköpings medeltal inom NKI når index 78.
Jämfört med året innan (2022) har Norrköping klättrat fem placeringar i ranking från plats 70 till 65 av totalt 198 kommuner som är med i mätningen.
Det positiva resultatet visar att vi är på rätt väg vilket vi är stolta över. Vi har löpande dialog med det lokala näringslivet om kommande offentliga upphandlingar och vi är tydliga med att kommunalt driven verksamhet inte ska bedriva osund konkurrens med det privata näringslivet. I Norrköping ska företagande främjas och vi bygger Norrköping starkt tillsammans med näringslivet
, säger Sophia Jarl (M), kommunstyrelsens ordförande.
De sex myndighetsområden som mäts inom NKI är: brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd. Frågorna har handlat om tillgänglighet, information, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. Vi jobbar ständigt med många förbättringar som ska underlätta för vårt näringsliv. På samhällsbyggnadskontoret har vi under de senaste åren haft ett tydligt fokus på nöjda kunder, det står högt på vår agenda. Bland annat har vi utvecklat e-tjänster som gör det enklare för våra kunder, men som också effektiviserar vårt jobb så att handläggningstiderna kan hållas korta. Medarbetarna deltar i förbättringsarbetet och har ett engagemang i allt från att förbättra vår information till hur vi tar dialogen med kunden i vardagen
, säger Bengt Stenberg, samhällsbyggnadsdirektör.