Tomas vinner årets cykelpris

Tomas Karlsson har 10 kilometer till jobbet och cyklar fram och tillbaka i ur och skur. Varje dag, året om. Det fick juryn att välja honom som vinnare bland de rekordmånga nominerade till årets cykelpris.

Publicerad

Två män skakar hand och

Tomas Karlsson gratuleras av Tomas Tekmen (KD), ordförande i samhällsplaneringsnämnden.

Att cykla är avkoppling för mig. Det är skönt när jag är trött efter mina nattpass på jobbet, och jag har lyxen att ha cykelbanor hela vägen. En del tycker att det är konstigt att jag cyklar när det är kallt eller regnar, men jag har kläder för allting. Blåser det tar jag på mig vindskydd och blir jag blöt hänger jag in kläderna i torkskåpet på jobbet. För mig är det frihet att cykla under bar himmel, säger Tomas Karlsson som dagligen trampar mellan Åby och Postnords terminal.

Under våren har allmänhet, näringsidkare och intresseorganisationer kunnat lämna in nomineringar till cykelpriset. Juryn har utgjorts av enheten för gata och trafik på samhällsbyggnadskontoret, samhällsplaneringsnämnden och Cykelfrämjandet. Tillsammans valde de en vinnare av de omkring 100 nominerade personerna.

Motiveringen för vinsten lyder:
Tomas cyklar året om till och från jobbet (10 kilometer enkel väg). Det spelar ingen roll om det är snö, regn eller sol. Han klär sig efter väder och cyklar hellre än att ta bilen till och från jobbet. Han predikar även för andra att välja cykeln och lyfter fram fördelarna med att slippa bil.

Tomas Karlsson är en bra förebild och inspirationskälla för alla som kanske egentligen skulle kunna välja cykeln men tar bilen av bekvämlighetsskäl, han är verkligen en värdig vinnare. Det gläder mig också att vi har fått in så många nomineringar, det visar att vi har många goda cykelambassadörer och att det är viktigt att vi fortsätter arbeta för att Norrköping ska vara en bra kommun att cykla i, säger Tomas Tekmen (KD), ordförande i samhällsplaneringsnämnden.

Kriterierna för tävlingen var:

  • Insatserna ska vara utförda i Norrköpings kommun.
  • Vinnaren ska vara en invånare som cykelpendlar till och från arbete, skola eller annan sysselsättning året runt. Avståndet enkel resa bör vara cirka minst 5 kilometer.
  • Invånare som har växlat från att oftast bilpendla till att nu cykla prioriteras.
  • Om invånaren har startat initiativ till att få fler att cykelpendla, eller på annat sätt förespråkar cykel som transportsätt, vägs detta in i bedömningen.

Tomas Karlsson.