Resursskolan för elever med autism

Som elev i resursskolan får du individanpassad undervisning i en mindre elevgrupp. Här möter du personal med särskild kompetens för dina behov.

Hösten 2024 startade resursskolan för elever med autism som är i behov av stöd. Skolan finns på Dalviksgatan 75 med upp till 24 platser i årskurs 4–9.

Ansök till resursskolan

Kriterier för ansökan till resursskolan:

  • Eleven har svårigheter i skolan som huvudsakligen förklaras av diagnostiserad autism.
  • Elevens behov av stöd är mer omfattande än vad ordinarie skolverksamhet kan ge.

Ansöka för skolstart läsåret 2025/2026 är nu stängd.

Om du har frågor kring ansökan kan du ta hjälp av Kontakt Norrköping via telefon: 011-15 00 00 eller mejl: ansokan.resursskola@norrkoping.se. De kan svara på dina frågor eller hänvisa dig vidare till rätt person.

Rektor: Maja Thorsén 011-15 31 14

Mottagningsgruppen bedömer ansökan

Mottagningsgruppen består av flera personer från centrala barn- och elevhälsan och rektorn för resursskolan. De bedömer tillsammans om eleven uppfyller kriterierna för ansökan.

För att göra sin bedömning har mottagningsgruppen underlag som bland annat utredning som visar att eleven har autismdiagnos, pedagogisk kartläggning och åtgärdsprogram. De kan också kontakta vårdnadshavare om det behövs för bedömningen.

Störst behov prioriteras

Antalet platser på resursskolan är begränsade för att verksamhetens utformning ska möta elevernas behov.

Om det finns fler sökande än det finns platser görs ett urval. Elever som har störst behov av det särskilda stöd som resursskolan erbjuder prioriteras. Urvalet baseras på följande grunder:

  • Grad av autism.
  • Måluppfyllelse.
  • Stöd på nuvarande skola.
  • Frånvaro.

Även elevgruppens sammansättning kan behöva vägas in vid bedömningen av vilka elever som har störst behov av det särskilda stöd som resursskolan erbjuder.

Svar på ansökan

I mars 2025 är mottagningsgruppen klar med bedömning och urval för placering, då får du svar på ansökan. Ansökan är bindande

Lärmiljö, undervisning och pedagogik

Resursskolan har anpassade och tillgängliga lärmiljöer.

Elevgrupperna är små, och personaltätheten är hög. Personalen har särskild kompetens gällande pedagogiska metoder för bemötande och undervisning för elever med autism.

Här anpassas undervisningen efter varje elevs behov och önskemål. Pedagogiken bygger på kunskap om de individuella stödbehov som kan finnas vid autismspektrumtillstånd.

Eleverna får också möjlighet att utveckla sin sociala förmåga.

Undervisningen sker enligt grundskolans kursplaner, mål och timplan.

Samverkan med vårdnadshavare och andra aktörer, till exempel barn- och ungdomspsykiatrin, är viktigt för att eleven ska få de bästa förutsättningarna till en god skolgång.

Mer om Resursskolan

Beskrivning: För elever med autism som behöver mer omfattande stöd än vad ordinarie skolverksamhet kan ge.

Årskurser: 4–9