Ekonomiskt bistånd
Ekonomiskt bistånd är till för dig som hamnat i tillfälliga svårigheter med att klara din egen försörjning.
- Ekonomiskt bistånd är till för att hjälpa dig som har tillfälliga ekonomiska problem.
- Ekonomiskt bistånd är tänkt att fungera som ett sista skyddsnät. Det innebär att alla andra möjligheter till försörjning ska vara uttömda innan ekonomiskt bistånd eventuellt kan beviljas.
- Ekonomiskt bistånd är inte kravlöst utan baseras på att du också gör vad du kan för att nå egen försörjning under tiden du får ekonomiskt bistånd.
- Ekonomiskt bistånd bedöms månadsvis och du ansöker om ekonomiskt bistånd för en månad i taget.
- Varje ansökan om ekonomiskt bistånd bedöms utifrån hur din situation ser ut just då.
Enligt socialtjänstlagen kan du ansöka om och få ekonomiskt bistånd till skäliga kostnader för din livsföring. I regel har du inte rätt till bistånd om du har pengar på banken eller försäljningsbara tillgångar som exempelvis fonder, aktier, kryptovalutor, ägande av en fastighet, fordon och företag.
Ekonomiskt bistånd följer riksnormen som beslutas av regeringen. Den ska räcka till rimliga kostnader för:
- mat
- boende
- hushållsel
- arbetsresor
- medlemskap i fackförening och arbetslöshetskassa
- kläder och skor
- lek och fritid
- hemförsäkring
- förbrukningsvaror
- hälsa och hygien
- dagstidning, telefon och tv-avgift
Riksnormen för försörjningsstöd - Socialstyrelsen
Om du har behov kan du bland annat också få hjälp med:
- mediciner och läkarvård enligt recept och högkostnadskort
- tandvård
- hemutrustning
- spädbarnsutrustning
- glasögon
- barnomsorg- och hemtjänstavgifter
Tandvård
Hjälp med kostnader för tandvård
Du kan ansöka om ekonomiskt bistånd för tandvård vid akuta besvär, för årlig undersökning och omfattande tandvård genom att lämna in ansökan samt underlag gällande tandvården. Ansökan om ekonomiskt bistånd till tandvård ska lämnas in så fort behovet uppstår.
Årlig undersökning/basundersökning
Ska du göra undersökning/basundersökning ansöker du om ekonomiskt bistånd efter att du varit på undersökning hos tandläkaren. Du ska styrka din ansökan med faktura eller kvitto.
Akut tandvård
Du ansöker om ekonomiskt bistånd till akut tandvård efter att du utfört behandlingen, din ansökan ska styrkas med faktura eller kvitto. När det gäller akuta besvär, ska det på fakturan eller kvittot framgå att behandlingen var av akut karaktär. Om den akuta tandvården kräver
fortsatt behandling, ska ett kostnadsförslag lämnas in och godkännas av
ekonomiskt bistånd innan den slutliga behandlingen genomförs.
Omfattande tandvård
Du kan också ansöka om ekonomiskt bistånd för mer omfattande tandvård. Du ska i sådana fall:
- Begära ett kostnadsförslag från tandläkaren. Kostnadsförslaget är giltigt i 6 månader från att det utfärdades.
- Lämna kostnadsförslag tillsammans med din ansökan om ekonomiskt bistånd.
- Efter det fattar en handläggare ett beslut om skälig tandvård inom ramen för socialtjänstlagen och om ditt kostnadsförslag blir godkänt kan du börja behandlingen hos tandläkaren.
Bedömning
När du vill ansöka om ekonomiskt bistånd för behandlingskostnaden och får fakturan från tandläkaren, ska du lämna en kopia på den till ekonomiskt bistånd tillsammans med ansökan om ekonomiskt bistånd. Bistånd till kostnad för tandvård prövas månadsvis under förutsättning att du har rätt till bistånd i övrigt. Du har själv ansvar för att lämna in kvitto eller faktura efter varje behandlingstillfälle till din handläggare så fort som möjligt. Om det tillkommer extra kostnader under pågående behandling och du vill ansöka om ekonomiskt bistånd, ska du lämna ett nytt kostnadsförslag för den tandvården. Kostnad för uteblivet besök ersätts inte.
Du ansvarar själv för:
- Lämna in ansökan och faktura i god tid
- Ha kontakt med tandläkaren
- Följa din pågående behandling
- Betala för den kostnad som uppstår
Underlag att bifoga din ansökan
Om du ansöker om ekonomiskt bistånd varje månad kan du lämna in kostnadsförslag gällande tandvård ihop med din ansökan om ekonomiskt bistånd. Ange då i ansökan att du även ansöker om bistånd till tandvård. Om det sker någon förändring utifrån kostnadsförslaget, exempelvis att det tillkommer något, ska det framgå av det nya kostnadsförslaget vad som har
tillkommit.
Om det är första gången du ansöker om ekonomiskt bistånd ska följande handlingar skickas med vid ansökan:
Vilka handlingar ska jag bifoga med min ansökan?
Begravning
Dödsboombud kan ansöka om ekonomiskt bistånd för begravning om det helt saknas tillgångar i dödsboet.
Ansökan om ekonomiskt bistånd görs i första hand via e-tjänst. För att kunna använda e-tjänsten behöver du bank-ID eller annan e-legitimation. Genom e-tjänsten blir det enklare för dig att följa ditt ärende från ansökan till beslut.
- Ansöka när som helst på dygnet
- Skicka med underlag direkt i e-tjänsten.
- Se ditt beslut ekonomiskt bistånd
- Läsa ditt beslut och bedömningen för beslutet
- Se när pengarna i så fall betalas ut till ditt bankkonto
Om du inte har möjlighet att få bank-ID eller annan e-legitimation, har frågor eller behöver hjälp med din ansökan ringer du 011-15 00 00 eller besöker oss på Tegelängsgatan 19.
Lånedatorer finns på Tegelängsgatan 19 A, Stadsbiblioteket och i Förvaltningshuset Rosens, Trädgårdsgatan 21, reception. På ekonomist bistånd, Tegelängsgatan 19 A, finns dessutom möjlighet att skriva ut.
Dina skyldigheter när du ansöker om ekonomiskt bistånd
Här följer information om vilka skyldigheter du har i samband med ansökan om ekonomiskt bistånd. Om du har frågor är det ditt ansvar att kontakta oss.
Lämna korrekta uppgifter:
- Alla de uppgifter du lämnar in till oss måste vara korrekta och sanna.
- Om din situation förändras ska du kontakta oss och berätta om det. Det kan till exempel vara att du får större eller fler inkomster än vad du räknat med, att din familjesammansättning ändras eller annat som berör din ekonomi, familje- eller boendesituation.
- När du signerar ansökan tar du ansvar för att alla uppgifter i ansökan är korrekta och sanna, även om någon hjälpt dig att fylla i ansökan.
- Spara alla kvitton och fakturor minst tre månader. Vi genomför kontroller i efterhand. Om du inte kan styrka dina uppgifter kan du bli återbetalningsskyldig.
- Du kan bli återbetalningsskyldig för bistånd som betalats ut till dig på felaktiga uppgifter.
- Om du medvetet eller genom grovt slarv lämnar osanna eller ofullständiga uppgifter eller manipulerade uppgifter, riskerar du att polisanmälas för misstänkt bidragsbrott.
Redovisa din ekonomi
- Du ska vid din första ansökan till oss redovisa vilka konton du, eventuella barn och ungdomar har, hos alla banker ni är kund hos, i och utanför Sverige.
- Alla pengar som hushållet får på bankkonto och eller kontanter ska redovisas med ansökan. Det gäller både vuxna, barn och ungdomars pengar.
- Du ska redovisa spelkonton och saldon hos alla spelbolag du är kund hos.
- Du ska redovisa eventuella krediter, lån, och om du har lån hos pantbank.
- Ekonomiska tillgångar som sparade pengar, fonder, aktier, kryptovalutor, ägande av en fastighet, fordon och företag påverkar rätten till bistånd.
Söka ersättningar
- Du ska söka de ersättningar från andra myndigheter som du kan ha rätt till. Det kan till exempel vara bostadsbidrag, aktivitetsstöd, a-kassa eller föräldrapenning.
Redovisa hur du bor
- Du ska vara folkbokförd på den adress där du sover och spenderar mest tid.
- I ansökan om ekonomiskt bistånd ska du uppge antal personer som också bor och eller är folkbokförda på samma adress.
- Om du ansöker om pengar till en boendekostnad, ska ditt boendekontrakt vara giltigt. Du kan läsa mer om godtagbar boendekostnad i riktlinjen för ekonomiskt bistånd. Se till höger på sidan under Mer information.
Vistas mest i Norrköpings kommun
- För att ha rätt till ekonomiskt bistånd ska du vistas i Norrköpings kommun merparten av månaden du söker bistånd för.
- Om du vill göra längre besök i annan kommun i Sverige eller en resa till utlandet ska du kontakta din handläggare för information om hur det kan påverka din rätt till ekonomiskt bistånd.
Följ din planering
- Varje person som får ekonomiskt bistånd har en planering som ska hjälpa personen att nå egen försörjning.
- Att följa sin planering är ett krav för att ha rätt till ekonomiskt bistånd.
- Din planering ser du i e-tjänsten i samband med beslut om ekonomiskt bistånd.
För att kunna utreda rätten till bistånd behöver vi handlingar från dig. Vilka handlingar som behövs beror på om det är första gången du söker bistånd eller om du fortsätter att söka bistånd efter det.
Vid första ansökan
Handlingar som ska redovisas vid första ansökan om bistånd eller om det har gått mer än tre månader sedan du senast sökte ekonomiskt bistånd:
- Inkomstspecifikation för de senaste tre månaderna för alla i hushållet.
- Kopia på ansökan om ersättningar som hushållet kan ha rätt till men inte fått beslut om
- Beslut gällande bostadsbidrag, handikappersättning/merkostnadsersättning eller vårdbidrag
- Hyreskontrakt
- Aktuell hyresavi
- Underlag/fakturor för de kostnader du/ni söker bistånd för.
- Inkomstdeklaration med tillhörande kontrolluppgifter för alla i hushållet som har deklarerat.
- Ekonomisk översikt för alla i hushållet. En ekonomisk översikt ska visa hur många bankkonton du har hos respektive bank. Det ska framgå tydligt att kontoöversikten tillhör dig genom att den innehåller namn eller personnummer.
- Kontoutdrag för de tre senaste månaderna fram till dagens datum, från alla bankkonton i hushållet. Kontoutdraget ska innehålla ditt personnummer och visa transaktioner samt saldon. Kontoutdragen ska vara i PDF-format. Kontoutdragen hämtas enklast från internetbanken.
- Ställföreträdarskap för god man/förvaltare om du har det.
- Om du är arbetslös: bifoga din senaste aktivitetsrapport från Arbetsförmedlingen och vilka arbeten du sökt.
- Om du är sjukskriven: bifoga ett aktuellt läkarintyg.
- Om du har ett arbete: bifoga anställningsbevis
- Om du har slutat ditt arbete: bifoga arbetsgivarintyg
- Om du studerar: redovisa vad du studerar, omfattning av studier och hur länge du ska studera
Lämna endast kopior på handlingarna med din ansökan. Du kan också ta med kopiorna till oss på Tegelängsgatan 19.
Vid varje månadsansökan
Handlingar som ska redovisas varje månadsansökan om du fått ekonomiskt beviljat och fortsätter att söka bistånd:
Kontoutdrag:
- För en månad tillbaka från alla bankkonton i hushållet.
Kontoutdraget ska börja samma datum som det förra kontoutdraget slutade. - Det ska innehålla: personnummer eller namn, tidsperiod, transaktioner samt saldon.
- Det ska vara i PDF-format.
- Det hämtas enklast från internetbanken.
Din socialsekreterare meddelar dig om det är några andra handlingar som du behöver skicka in.
Spara dina kvitton och fakturor
Spara alla kvitton och fakturor minst tre månader. Vi genomför kontroller i efterhand. Om du inte kan styrka dina uppgifter kan du bli återbetalningsskyldig
Kontroll för att se att allt är med i ansökan
Vi kontrollerar att alla uppgifter och begärda handlingar finns med i din ansökan. Om något saknas kontaktar vi dig.
Möte
Första gången du ansöker om bistånd bokar vi ett möte med dig för att gå igenom din situation och din ansökan.
Utredning
När du ansöker om ekonomiskt bistånd görs en utredning av din rätt till bistånd. I utredningen tas hänsyn till ditt hushålls behov, tillgångar, inkomster och vad ditt hushåll behöver för ekonomisk hjälp. Storleken på biståndet räknas ut för varje månad du sökt bistånd och baseras på riksnormen som fastställs av regeringen.
Beslut
Du ser beslutet i e-tjänsten. Om du har beviljats ekonomiskt bistånd ser du även vilket datum pengarna betalas ut.
För den som ansökt via pappersblankett kommer beslutet och informationen med posten.
Handläggningstid
Handläggningstiden kan variera och beror bland annat på om du har fått med alla uppgifter i din ansökan. Vi arbetar för att ha en kort handläggningstid.
Ekonomiskt bistånd betalas som regel ut mellan den 25:e och 2:e, till exempel 25 januari -2 februari.
Den som beviljas akut bistånd får sin utbetalning samma eller nästkommande dag.
Den som har ett pågående beslut om förmedlingsmedel får sin utbetalning enligt avtal eller överenskommelse.
Om du inte är nöjd med ett beslut kan du överklaga det och skicka din överklagan till oss. Det gäller alla beslut som har fattats enligt 4 kap. 1 § socialtjänstlagen.
Jag har fått avslag på hela min ansökan
Om du har fått ett helt avslag på din ansökan bedöms du inte ha rätt att få ekonomiskt bistånd för den månaden du ansökt om. Om du tycker att beslutet är felaktigt kan du lämna in en skriftlig överklagan till oss.
Jag har fått avslag på delar av det jag ansökt om
- Om du har fått avslag på din ansökan bedöms du inte ha rätt att få ekonomiskt bistånd för den kostnaden du ansökt om.
- Om du fått avslag på grund av att det saknats uppgifter kan du lämna in de uppgifter som saknats, för att få det prövat om en ändring kan göras av ditt beslut.
- Du kan också lämna in en överklagan där du beskriver vilken del av beslutet som du anser är felaktig och varför.
Hur överklagar jag ett beslut?
- Överklagan ska lämnas in senast tre veckor (21 dagar) från det att du tog del av beslutet
- I överklagan ska du skriva vilket beslut du vill överklaga och varför du anser att beslutet är felaktigt.
- Med överklagan ska du skicka med underlag om du har något skriftligt som styrker din överklagan.
- Om du har frågor kan du vända dig till Kontakt Norrköping 011-150000.
- Överklagan kan lämnas in via e-tjänst eller postas med brev.
Överklagan med e-tjänst
Att använda e-tjänsten är den snabbaste vägen för att överklaga. Du behöver inte fylla i dina kontaktuppgifter och du kan skriva din överklagan direkt i e-tjänsten. När du har skickat in din överklagan får du en bekräftelse.
Överklaga beslut om ekonomiskt bistånd
Överklagan med brev
Om du överklagar genom att skriva ett brev ska namn, personnummer och underskrift finnas med. Överklagan kan lämnas in på Tegelängsgatan 19 A eller skickas via post till:
Norrköpings kommun
Kompetensförsörjningskontoret
Ekonomiskt bistånd
601 81 NORRKÖPING
Jag har skickat in en överklagan – vad händer nu?
Oavsett om beslutet ändras eller inte skickas din överklagan till Förvaltningsrätten enligt förvaltningslagen.
När du skickat in överklagan till oss tittar vi på om överklagan inkommit i tid, och om det finns skäl att ändra beslutet som du har överklagat.
Om vi bedömer att ditt beslut ska ändras utifrån din överklagan kommer vi ändra ditt beslut.
Vi skickar då ut ett nytt beslut till dig med ändringen och betalar ut pengarna till ditt bankkonto.
Om vi inte bedömer att ditt beslut ska ändras är det Förvaltningsrätten som prövar om ditt beslut ska ändras eller inte.
Förvaltningsrätten skickar information till dig om deras beslut. Information hur processen går till finns på Förvaltningsrättens webbsida: domstol.se
Förvaltningsrätten har fattat beslut – vad händer nu?
Om Förvaltningsrätten bedömer att du ska få pengar är det vårt uppdrag att betala ut till dig.
Om Förvaltningsrätten inte bedömer att du ska få pengar, kan du överklaga deras dom till Kammarrätten. Kammarrätten bedömer sedan om de kommer att pröva din överklagan eller inte.
Om Kammarrätten inte prövar din överklagan är det Förvaltningsrättens dom som gäller.
Om vi som myndighet inte accepterar Förvaltningsrättens dom kan vi också överklaga till Kammarrätten. Kammarrätten bestämmer sedan om de kommer att pröva vår överklagan eller inte.
Om Kammarrätten inte prövar vår överklagan är det Förvaltningsrättens dom som gäller.
Vårt uppdrag är att du ska kunna försörja dig och din familj.
Tillsammans med socialsekreteraren kartlägger ni din situation och dina förutsättningar. Sedan gör ni en planering för hur du ska bli självförsörjande. Det krävs av dig att aktivt delta i planeringen för att kunna få ekonomiskt bistånd. Det kan till exempel innebära att du ska delta i insats. Socialsekreteraren stödjer dig på vägen. Ni följer upp planeringen regelbundet och ändrar den vid behov.
Samverkan med andra för att komma framåt
Ibland behöver du och socialsekreteraren samarbeta med andra för att komma framåt mot målet. Det kan till exempel vara samarbete med Arbetsförmedlingen, Socialkontoret, Försäkringskassan eller Regionen.
Kontakt
Besöksadress
Tegelängsgatan 19 A
Postadress
Ekonomiskt bistånd
Kompetensförsörjningskontoret
601 81 Norrköping
Besökstider:
Måndag-fredag 9.00-16.00
Telefontider:
Måndag-fredag: 8.00-16.00