E-tjänster för bygglov

Här hittar du alla e-tjänster du behöver för att göra en anmälan eller ansöka om bygglov. Via e-tjänsterna kan du också följa dina ärenden, lämna in kompletteringar och ta del av beslut.

Här finns också vanliga frågor och svar kring våra e-tjänster.

Om du inte har e-legitimation kontakta bygglov@norrkoping.se eller ring 011-15 00 00.

Hitta e-tjänst för bygglov

Söka bygglov och andra åtgärder

Här kan du som privatperson, företagare eller ombud för en organisation ansöka och anmäla alla dina tänkta byggärenden.

Söka bygglov och andra åtgärder

Mina bygg- mät och kartärenden

Här kan du följa ditt ärende. Du kan se alla handlingar och meddelanden som kommit in eller som vi skickat ut i ärendet.

Mina bygg-, mät- och kartärenden

Komplettera ditt ärende

Komplettera ditt ärende inför beslut

Här kompletterar du din ansökan inför beslut om bygglov, marklov, rivningslov, förhandsbesked, strandskyddsdispens eller startbesked i anmälansärenden.

Komplettera ditt ärende

Komplettera inför startbesked

Här kompletterar du som fått ett lovbeslut och som ska skicka in tekniska handlingar inför startbesked.

Komplettering inför startbesked (efter lovbeslut)

Anmäl kontrollansvarig

Här anmäler du en kontrollansvarig till ditt pågående byggärende.

Anmäla kontrollansvarig

Ta del av beslut som sökande eller kontrollansvarig

Här tar du del av alla beslut i ärendet. Du ser även ritningar som hör ihop med beslutet.

Ta del av beslut som sökande och kontrollansvarig

Jag är granne till någon som sökt bygglov

Har du som berörd granne eller sakägare fått ett grannehörande eller meddelande om beslut så kan du lämna svar och ta del av handlingar i dessa e-tjänster.

Lämna svar vid grannhörande

Ta del av beslut som granne eller sakägare

Begäran om slutbesked

Här ansöker du om ett slutbesked när du är klar med ditt projekt.

Begäran om slutbesked

Kontakta din handläggare

Här kontaktar du din handläggare. I den här e-tjänsten kan du endast skicka textmeddelanden.

Meddelande till handläggare

Vanliga frågor och svar om e-tjänster för bygglov

Jag kan inte logga in?
  • Kontrollera att du är i rätt e-tjänst. Vi har flera olika e-tjänster som beskrivs längre upp på den här sidan.
  • Byt till en annan webbläsare. Chrome brukar fungera bra.
  • Rensa webbhistoriken (cache) i din webbläsare.
  • Logga in med dator istället för mobiltelefon.
Jag är inloggad men kan inte se ärendet eller alla handlingar?
  • Kontrollera att du är i rätt e-tjänst. Vi har flera olika e-tjänster som beskrivs längre upp på den här sidan.
  • Du kan till exempel bara använda e-tjänsten Ta del av beslut som sökanden och kontrollansvarig om det finns ett beslut i det aktuella ärendet. Vill du se andra handlingar behöver du istället gå till e-tjänsten Mina byggärenden.
  • Om du får meddelandet ”Det finns inga ärenden kopplade till ditt personnummer”, kontrollera att du är i rätt e-tjänst.
Jag vet inte vilken e-tjänst jag ska använda?
  • Vi har flera olika e-tjänster som beskrivs längre upp på den här sidan.
  • Om du är inloggad i en e-tjänst och vill byta till en annan, klicka på Norrköpings kommuns logotyp uppe till vänster i e-tjänsten. Du kommer till en sida där du väljer bland alla e-tjänster utan att logga in på nytt med din e-legitimation.
  • Du kan alltid ringa till Kontaktcenter så hjälper vi dig 011-15 00 00.
Jag är berörd granne men kan inte logga in?
  • Om du ska lämna synpunkter om din grannes ansökan har du vanligtvis 3 veckor på dig. Om datumet som står i brevet du fått har passerat kan du inte längre logga in i e-tjänsten.
  • När du svarat på grannhörandet kan du inte längre komma åt handlingarna eller lämna svar i e-tjänsten. Om du i efterhand vill ändra eller komplettera ditt inskickade svar, kontakta handläggaren i ärendet eller skicka ett mail till bygglov@norrkoping.se.
  • Det är endast grannar eller berörda sakägare, som har fått ett grannehörande eller meddelande om beslut, som kan logga in för att ta del av ärendeuppgifter.
Jag är berörd granne men kan inte se alla handlingar?
  • Du kan inte se handlingar som innehåller personuppgifter med hänsyn till dataskyddsförordningen är handlingarna markerade med ”GDPR”.
  • Kontakta bygglov@norrkoping.se eller ring 011-15 00 00
Varför behöver jag ange mitt personnummer?
  • Du loggar in i alla våra e-tjänster med e-legitimation. För att du ska kunna göra det behöver ditt personnummer vara kopplat till ärendet.
  • När du loggar in med e-legitimation säkerställer vi att rätt person får åtkomst till ärendet.
Jag kan inte ladda upp min handling?
  • Stora bilder och dokument kan vara tunga att ladda upp. Om filerna är större än den tillåtna maxstorleken får du ett meddelande om att filerna är för stora. Då behöver du minska filstorleken, till exempel genom att spara filen i ett annat format.
  • När du kompletterar, ladda upp filen och välj typ av handling i rullistan under varje handling, annars kan du inte gå vidare. Använd den handlingstyp som bäst beskriver det du skickar in.
Vilka tekniska krav gäller för filerna?
  • Använd helst filformatet .pdf för alla typer av handlingar.
  • Du kan ladda upp dokument i filformatet .pdf, .doc eller .docx.
  • Du kan ladda upp bilder i filformatet .gif, .jpg, .pdf, .png, .tif eller .tiff.
  • Om dina filer är större än den tillåtna filstorleken så behöver du minska filerna eller skicka in filerna i olika omgångar.
  • När du ansöker får den sammanlagda filstorleken inte vara större än 110 MB.
Kan man skicka alla handlingar som en fil?

Nej, du behöver dela upp handlingarna och skicka in som separata filer.

Kan man ladda upp flera ritningar av samma typ?
  • Ja, du kan ladda upp flera handlingar av samma typ i ett filuppladdningsfält, till exempel flera fasadritningar.
Hur gör jag om jag har en kombinerad plan och fasadritning?
  • Ladda bara upp handlingen en gång. Välj den handlingstyp som passar bäst.
Kan jag lämna in handlingar som ni inte begärt att få in?
  • Du kan på eget initiativ komplettera med en handling via e-tjänst. Välj den handlingstyp som bäst beskriver det du vill skicka in.

Har min komplettering kommit in?
  • Du kan följa ditt ärende och se vilka handlingar som har registrerats i ärendet genom att följa e-tjänsten Mina bygg- mät och kartärenden
  • Glöm inte att om du skickar in något måste du alltid avsluta med att signera med e-legitimation. Du använder alltså ditt e-legitimation först för att logga in, sedan en gång till för att signera. Efteråt står det: Tack för att du använder vår e-tjänst! Då har handlingen skickats in.
Kan jag ansöka om flera åtgärder samtidigt?
  • Om du ska söka för flera olika åtgärder i e-tjänsten Söka bygglov och andra åtgärder väljer du den mest omfattande åtgärden, till exempel Bygga nytt. Du får frågor om vilka fler åtgärder du vill göra samtidigt, till exempel riva en byggnad eller installera eldstad. Tänk på att bifoga handlingar för alla åtgärder du ska utföra.
  • Du kan kombinera vissa åtgärder i e-tjänsten. Om du inte hittar den kombination du vill kan du ange mer information i rutan Övriga upplysningar.
  • Använd guiden byggåtgärder för information om vilka handlingar du behöver skicka in.
Kan jag söka om lov och Attefallsåtgärd samtidigt?
  • Du kan inte söka bygglov, rivningslov eller marklov och samtidigt skicka in en anmälan om Attefallsåtgärd.
  • Ett exempel är om du vill göra markförändringar i samband med byggnationen av din Attefallsåtgärd. Då behöver du skicka in två olika ärenden till oss: en ansökan om marklov och en anmälan om Attefallsåtgärd.
Hur gör jag för att ansöka som ombud för någon annan?
  • I slutet av e-tjänsten Söka bygglov och andra åtgärder anger du vilken roll du ska i ärendet. Du loggar alltså in med din personliga e-legitimation oavsett om du ska ansöka som privatperson, företag eller ombud.
  • Om du ska ansöka som ombud/kontaktperson för ett företag så väljer du att ansöka som företag. Du som är inloggad med din privata e-legitimation kommer automatisk att registreras som kontaktperson.
  • Du som är ombud för privatperson eller kontaktperson för ett företag får information om det som händer i ärendet.