Frågor och svar om Översiktsplanen

bild på framsidan

Allmänna frågor

Efter det att granskningsperioden är avslutad kommer en antagandehandling att förberedas. Inkomna synpunkter sammanställs i ett granskningsutlåtande. Efter granskning antas det slutgiltiga förslaget av kommunfullmäktige. Antagande beräknas ske under våren 2026

Alla kommuner ska ha en översiktsplan enligt plan- och bygglagen. Den anger hur kommunens mark- och vattenområden ska användas och hur bebyggelsen ska utvecklas ur ett långsiktigt perspektiv.

Norrköping är en attraktiv och expansiv kommun där många vill leva, bo, besöka och verka. Kommunens målsättning är att fortsätta växa och utvecklas på ett hållbart och klimatsmart sätt. Den nya översiktsplanen ska ta ett samlat och hållbart grepp om den framtida fysiska samhällsbyggnadsutvecklingen i kommunen.

Översiktsplanen är inte juridiskt bindande, men är vägledande och väger tungt i den fortsatta planeringsprocessen exempelvis i detaljplanering.

Den nu gällande översiktsplanen från 2017 består av Översiktsplan för staden som hanterar kommunens centrala delar och Översiktsplan för landsbygden som hanterar kommunens lands- och kustbygder.

Planförslaget som nu är ute på granskning är en kommuntäckande översiktsplan för hela kommunen som i och med ett antagande kommer att ersätta Översiktsplan för staden och Översiktsplan för landsbygden.

I planförslaget har nya lagkrav gällande bland annat klimatrelaterade risker och barnkonventionen samt nya kommunala kunskapsunderlag för bland annat jordbruksmark och grönstruktur arbetats in. Även gestaltad livsmiljö är ett nytt kapitel.

Översiktsplanen har digitaliserats och mark- och vattenanvändningskartan följer Boverkets ÖP-modell 2.1 som syftar till att skapa mer enhetliga översiktsplaner på nationell nivå.

bild på tidigare och nuvarande ÖP

Översiktsplan för Landsbygden och Översiktsplan för staden från 2017 är den nu gällande översiktsplanen som föreslås ersättas med det nya planförslaget Översiktsplan för Norrköpings kommun.

De aktuella fördjupningarna och tematiska tilläggen är en del av översiktsplanen och är fortsatt aktuella.

Ett tematiskt tillägg är en ändring av översiktsplanen för att tillgodose ett särskilt allmänt intresse medan en fördjupning innefattar ett geografiskt avgränsat område i kommunen. Fördjupning eller tematiskt tillägg tillhör översiktsplanen men ger en fördjupad och mer detaljerad bild av ett område eller ett allmänt intresse.

Efter samrådet har det tematiska tillägget för trafik, Trafikstrategi för Norrköping, inarbetats i översiktsplanen, läs mer om det under ”Frågor om trafik i Förslag till Översiktsplan för Norrköpings kommun” på sida 9.

Följande fördjupningar och tillägg finns:

Fördjupning av översiktsplanen:

  • Kimstad
  • Krokek och Strömsfors
  • Norsholm
  • Svärtinge
  • Åby och Jursla

Tillägg till översiktsplanen:

  • Vindkraft


När översiktsplanen antas släcks följande fördjupningar av översiktsplanen ut:

  • Händelö
  • Industrilandskapet
  • Resecentrum och Södra Butängen

Samt tillägg till översiktsplanen:

  • Trafikstrategi för Norrköping

Frågor om samhällsbyggnadsprocessen

Översiktsplanen är inte juridiskt bindande men är vägledande och väger tungt gällande detaljplaneansökningar.

Översiktsplanens utpekade områden för utveckling blir vägledande för var detaljplaner är lämpligt att gå vidare med.

Översiktsplanens områden som pekas ut för pågående markanvändning, det vill säga att marken ska bevaras och utveckling ske mycket restriktivt blir också vägledande gällande var detaljplaner inte är lämpligt att gå vidare med.

bil på Översiktsplanen i samhällsbyggnadsprocessen.

Översiktsplanen i samhällsbyggnadsprocessen.

Det är kommunen som avgör om, när och var en detaljplan ska tas fram.
I vissa fall finns det även krav i plan- och bygglagen (PBL).

Om detaljplan krävs eller inte beror bland annat på platsens förutsättningar och typ av bebyggelse. Detaljplan kan krävas för en ny sammanhållen bebyggelse och när det är nödvändigt att pröva om ett område är lämpligt för kompletterande bebyggelse.

Detaljplan krävs också när en åtgärd ger sådan inverkan på omgivningen att förhållandena och förutsättningarna behöver utredas och samordnas. Det kan till exempel handla om att bebyggelsen påverkar omgivningens karaktär och omfattning eller att området har höga natur- eller kulturvärden, risk för ras och skred eller markföroreningar.

Översiktsplanen möjliggör för att söka bygglov i hela kommunen för enstaka eller mindre bebyggelse om det inte krävs detaljplan av andra skäl.

Bygglovsenheten följer översiktsplanens vägledning gällande lokaliseringsprinciper för hur enstaka bebyggelse på bästa sätt kan anpassas efter platsens förutsättningar.

Frågor om innehållet i Förslag till Översiktsplan för Norrköpings kommun

Norrköpings kommun växer och behöver plats för nya invånare, servicefunktioner, företagande, gröna miljöer och andra viktiga faktorer som skapar ett attraktivt och hållbart Norrköping.

Det finns en efterfrågan i kommunen på att utveckla fler bostäder men också mark för verksamheter som vill utvecklas eller etablera sig i Norrköping. Översiktsplanens roll är att visa hur kommunens mark- och vattenområden kan användas, utvecklas, bevaras på ett så hållbart vis som möjligt utifrån allmän synpunkt.

Översiktsplanen ska planera för en hållbar markanvändning och ta hänsyn till allmänna intressen, hur riksintressen ska tillgodoses och miljökonsekvensnormer följas, enligt plan- och bygglagen.

En sammanvägning av faktorer såsom risker för översvämningar eller föroreningar, samhällsekonomiskt kostsamma investeringar för kommunen eller negativ påverkan på värdefulla miljöer ligger till grund för att vissa områden är borttagna.

Kommunen prioriterar utveckling i serviceorterna där det går att säkra tillgång till kollektivtrafik och samhällsservice som i sin tur kan förse även till omkringliggande landsbygder.

Det är fortfarande möjligt att söka bygglov i hela kommunen och genom översiktsplanens lokaliseringsprinciper vill kommunen skapa förutsättningar för att kunna gå direkt på bygglov i de mindre orterna när detaljplan inte krävs av andra skäl.

Ska Norrköpings kommun växa hållbart på lång sikt är det viktigt att vi planerar resurseffektivt för att bevara värdefulla grönområden, jordbruksmark, skogsmark och annan oexploaterad mark.

Genom smart förtätning skapas möjligheter att utveckla ett tillfredställande serviceutbud, kollektivtrafik och andra värdefulla kvaliteter samtidigt som kommunen hushåller med resurser och kan stärka självförsörjningsgraden.

Norrköpings kommun behöver ha en långsiktig planering. Översiktsplanen utgår från och förhåller sig till Vision 2035 för att vägleda Norrköpings utveckling. Det pågår en uppdatering av Vision 2035.

Översiktsplanen förhåller sig fortfarande till visionens grunder men utgår inte från de siffror som presenteras för befolkningsökningen. Utgångspunkten i översiktsplanen är istället att skapa utrymme för över 200 000 invånare i kommunens olika geografier och boendemiljöer i staden, serviceorterna och i landsbygderna.

Takten och ordningen i bostadsbyggandet avgörs av behov och marknad samt av kommunens genomförandeplanering och -prioritering.

Översiktsplanen har en beredskap för kommunens utveckling på lång sikt. Det kommer därför behöva ske prioritering av översiktsplanens utvecklingsområden i takt med att behovet uppstår. Det kan därför ta olika lång tid innan översiktsplanens förslag blir verklighet.

För att få en utbyggnad som är anpassad till behov och konjunktur, och för att på maximalt sätt uppnå översiktsplanens och kommunens mål, behövs en genomförandeplanering som sorterar utvecklingsmöjligheterna över tid.

Kommunens genomförandeplanering av översiktsplanen kommer att tidsätta planens områden och objekt, samt vid behov utreda vidare, konkretisera och förbereda för start och ett kommande genomförande.

Översiktsplanen beskriver klimatrelaterade risker och har strategier för att uppnå ett robust samhälle som klarar av extrema regn, översvämningar, värme, ras, skred och erosion.

Översiktsplanen främjar självförsörjningsgraden genom att peka ut mindre jordbruksmark för bebyggelseutveckling än förra översiktsplanen, ungefär 1 procent av kommunens jordbruksmark är utpekad för bebyggelse av något slag.

Flygplatsen ska vara kvar, inga större förändringar förväntas ske.

Frågor om kartorna i Förslag till Översiktsplan för Norrköpings kommun

Gränserna i kartan ska inte tolkas exakt.

För områden som har status pågående markanvändning planeras inga förändringar. Enstaka mindre kompletteringar kan ske inom befintlig markanvändning om det bedöms lämpligt, exempelvis enstaka bostadshus på landsbygden. Detaljplaner är inte prioriterade i dessa områden.

Inom områden som är utpekade för utvecklad markanvändning kan området utvecklas utifrån befintlig markanvändning med hänsyn till platsens förutsättningar. Exempelvis kan ett bostadsområde kompletteras med bostäder och ett verksamhetsområde med verksamheter.

Inom ett område som är utpekat som ändrad markanvändning kommer nuvarande markanvändning förändras genom exploatering eller omvandling. För att bygga i ett område som är utpekat för ändrad markanvändning krävs detaljplan som tar ett samlat grepp om ett större område.

För de gråa områdena med streckad kantlinje finns det redan fördjupningar av översiktsplanen dessa hanteras därför inte i Översiktsplan för Norrköpings kommun.

En fördjupning av översiktsplanen (FÖP) gör kommunen när det finns behov av att utreda ett avgränsat område mer i detalj än vad som är möjligt i den kommuntäckande översiktsplanen. Fördjupningarna går att hitta på www.norrkoping.se/oversiktsplanering. För serviceorten Svärtinge pågår ett arbete med att ta fram en ny fördjupning av översiktsplanen.

För områden som är utpekade som utredningsområden krävs fördjupade utredningar för planeringsförutsättningar, stadsbyggnadsidé och områdesavgränsning.

Utredningsområden är inte prioriterat för utveckling innan planeringsförutsättningarna har klargjorts. Inom utredningsområdena kommer ingen större förändring ske innan planeringsförutsättningarna har klargjorts.

Områden som är utpekade som mångfunktionell bebyggelse utgörs av blandad bebyggelse. Här finns bostäder blandat med servicefunktioner och verksamheter. Även trafik- och parkeringsytor, parker samt besöks- och fritidsanläggningar kan finnas här.

Inom utpekad landsbygd ska det fortsätta vara landsbygd. Mindre kompletteringar som redan finns eller behövs i närområdet kan ske om det bedöms lämpligt i det enskilda fallet.

Vill du komplettera med ett nytt bostadshus tar du kontakt med kommunens bygglovsavdelning som prövar alla förfrågningar om att bygga nya bostadshus enligt plan- och bygglagen.

De olika kartorna skiljer sig i skala och detaljeringsgrad. I utvecklingsinriktningen redovisas kommunens långsiktiga intentioner i grova drag över hur Norrköping ska utvecklas.

I mark- och vattenanvändningskartan redovisas den huvudsakliga användningen av mark- och vattenområden för hela kommunen.
Kartan har även beskrivningar av hur områden är tänkta att användas i framtiden.

Kartorna inom temaområdena redovisar enskilda frågor och är inte avvägda mot andra intressen.

Kartan visar mark- och vattenanvändningen i Norrköpings kommun.

Kartan visar mark- och vattenanvändningen i Norrköpings kommun.

Frågor om jordbruksmark

I takt med att kommunen växer behövs mark till att bygga fler bostäder, service och verksamheter.

Översiktsplanens inriktning är att Fyrstegsprincipen för hållbar markanvändning ska följas, vilket innebär att brukningsvärd jordbruksmark och värdefull skogsmark enbart tas i anspråk i sista hand.

I vissa fall görs bedömningen att jordbruksmark kan behöva tas i anspråk för ett väsentligt samhällsintresse såsom verksamhetsutveckling, bostäder, samhällsservice eller andra värden som kompletterar eller förstärker kommunen.

Frågor om bostäder

Serviceorter ligger i stadens relativa närhet, intill starka kommunikationsstråk och är viktiga för kringliggande landsbygder vad gäller bland annat service och kollektivtrafik.

I landsbygdsorter finns viss tillgång till eller potential för samhällsservice.

Skillnaden mellan orterna är att serviceorter är prioriterade för utveckling för att stärka serviceunderlaget även till omkringliggande landskap.

I landsbygdsorterna möjliggörs för bebyggelsekompletteringar om detta bedöms lämpligt i kommande planeringsprocesser.

Översiktsplanens utvecklingsområden och ställningstaganden ska bidra till att bygga ihop Norrköping och skapa förutsättningar för att tillgängliggöra kommunen för alla invånare.

Frågor om näringsliv och verksamhetsmark

Om du vill etablera din verksamhet i Norrköpings kommun så ska du först ta kontakt med kommunens näringslivsavdelning. De hjälper dig vidare efter att de inhämtat information om vilka behov din verksamhet har. Därefter får du kontakt med enheten Exploatering som tillsammans med Näringslivsavdelningen hjälper dig att hitta platser som matchar dina behov.

Nya utpekade verksamhets- och industriområden föregås av detaljplan men kan också behöva utredas vidare i förstudier.

En detaljplan talar om hur mark- och vattenområden får användas inom ett visst område och reglerar vilken typ av verksamheter som får etablera sig i området. I en detaljplan regleras markanvändning och bebyggelse.

Ibland behövs utredningar om exempelvis buller och miljöpåverkan, där eventuell påverkan på närområdet utreds inom arbetet med en detaljplan. Detaljplanen kan sedan kräva till exempel skyddsavstånd till det nya verksamhetsområdet på grund av buller eller risker.

--Det finns möjlighet att tycka till om de nya verksamhetsområdena under granskningsperioden för översiktsplanen, men också i kommande detaljplaneprocesser för de som blir berörda av verksamhetsområdena.

För Ingelsta kommer en fördjupning av översiktsplanen att tas fram. Fördjupningen har en högre detaljeringsgrad och hanterar allmänna intressen såsom trafik, natur, bebyggelseutveckling och klimatanpassning.

En förstudie har tagits fram för att kunna skapa goda förutsättningar för kommande planeringsarbete. Fram tills att en fördjupning av översiktsplanen kan antas, föreslås inga större förändringar i Ingelsta.

Frågor om trafik

Trafikstrategi för Norrköping är ett tillägg till översiktsplanen som antogs juni 2022. Efter beslut i kommunstyrelsen hösten 2023 påbörjades ett arbete att integrera och arbeta in, Trafikstrategin i den nya översiktsplanen. Detta skapar en helhet och möjliggör bättre samplanering mellan planens olika sakfrågor. Integreringen innebär att Trafikstrategins bärande strategier och utpekanden finns uppdaterade i den nya översiktsplanen.

I mark- och vattenanvändningskartan finns många utpekanden för olika slag av transportinfrastruktur. Utpekandena visar var viss typ av infrastruktur för trafik finns idag men även var infrastruktur ska utvecklas eller var ny infrastruktur ska byggas, till exempel nya cykelbanor eller bilvägar.

I vissa fall finns större markområden utpekade som utgör markreservat för framtida infrastruktur där exakt planering inte är klar.

Kommunen vill främja så att det är möjligt att nå skola, jobb, affär eller andra viktiga målpunkter med cykel eller till fots på 15 minuter eller genom att samplanera bebyggelse med kollektivtrafik.

Översiktsplanen pekar på utveckling kring starka kommunikationsstråk och kollektivtrafiknoder för att det ska finnas förutsättningar att ta sig med kollektivtrafik till målpunkter i vardagslivet.

Kommunen samverkar löpande med Östgötatrafiken som bestämmer över hur kollektivtrafiken ska utvecklas.

Kollektivtrafiken kommer att utvecklas i samarbete mellan Östgötatrafiken och Norrköpings kommun och utgår ifrån kommunala och regionala mål.

Exakt hur kollektivtrafiken ska utvecklas beskrivs inte i översiktsplanen utan i kommande strategier och genomförandeplanering.
I mark- och vattenanvändningskartan finns kollektivtrafikens huvudnät utpekade: befintliga och framtida. I en temakarta finns kollektivtrafiken också utpekade med fokus på var kommunen önskar framtida trafikering.

Ostlänken är en viktig drivkraft för hela kommunen och regionen samt möjliggör för stadsutveckling omkring den nya stationen.
Översiktsplanen påverkas i många delar av Ostlänken, både kring nya stationen, stadens utveckling och hur trafiksystemet ska utvecklas. Översiktsplanens intention är att öka hållbara resor och Ostlänken är central för att lyckas med det.

Översiktsplanen pekar på att utveckling ska prioriteras i staden och serviceorterna för att kunna tillvarata redan gjorda investeringar och stärka service, näringsliv och ett hållbart resande.

Kommunikationsstråken i kommunen har en viktig roll i att stärka sambanden mellan staden och landsbygderna. Boende i landsbygderna ska kunna ta sig till staden och det utbudet som finns där, men det är lika viktigt att boende i staden och besökare ska kunna ta sig till lands- och kustbygderna för att ta del av natur, kultur och andra upplevelser.

Serviceorterna förser sin omgivning med service såsom skola, pendlarparkering och kollektivtrafik.

Frågor om klimat, vatten, grönt och energi

Norrköpings kommun följer Länsstyrelsen i Östergötlands rekommendationer för lägsta grundläggningsnivå.

Kommunen bevakar även ny forskning för att kunna uppdatera kunskapsunderlag och översiktsplanens inriktningar när behov uppstår. Kommunen ska även undersöka om översvämningsreducerande åtgärder kan genomföras där det är samhällsekonomiskt lönsamt vid planering av ny- eller ombyggnation.

I översiktsplanen är översvämningsskydd utpekade. Ett arbete pågår med att utreda översvämningsskydden vidare.

I översiktsplanen pekas områden ut för bevarande och utveckling av grönområden, parker, natur och friluftsliv.
Att färre områden pekas ut för bebyggelseutveckling bidrar också till att mer natur blir kvar jämfört med gällande översiktsplan.

Kommunen har dricksvattentäkter vilka skyddas som vattenskyddsområden, som antingen nyttjas nu eller i framtiden kan behöva nyttjas för vattenförsörjning.

Det finns även reservvattentäkter som inte är skyddade som vattenskyddsområden men som är ett åtgärdsförslag i översiktsplanen. Översiktsplanen möjliggör för att fler vattenreservoarer kan byggas i framtiden för att kunna försörja en ökad befolkning.

I översiktsplanen är kommunens övergripande målområden kopplade till globala målen och kopplingen till delmål redovisas.
De övergripande målområdena är i sin tur kopplade översiktsplanens temaområden.

Översiktsplanen hanterar inte energiförsörjning utan planerar för att ta fram ett tematiskt tillägg till översiktsplanen för energifrågor kopplat till mark- och vattenanvändningen.

Solcellsparker kräver inte bygglov. Större anläggningar prövas av länsstyrelsen enligt miljöbalken (12 kap, 6 §). Berörs anläggningen av natur- eller jordbruksmark prövas den alltid. Länsstyrelsen tar hänsyn till kommunens översiktsplan vid prövning av en stor solcellspark.
Bygglov krävs endast för transformatorstationer inom anläggningen.

Energifrågan har avgränsats bort i denna översiktsplan och hanteras huvudsakligen i kommunens Energiplan.
Det finns även en tematisk översiktsplan för vindkraft som i senaste aktualitetsförklaringen bedömdes behöva revideras.

Frågor om skolor och fritid

Översiktsplanens lokaliseringsprinciper ger stöd i vilka områden som skulle kunna vara aktuella för nya skolor, förskolor och idrottshallar men är på en övergripande nivå och hanterar därför inte markanvändning för en specifik fastighet.

Kommunen har tagit fram en strategisk lokalförsörjningsplan som på kort och lång sikt ska ge förutsättningar för att med god framförhållning planera och strukturera kommunens behov av verksamhetslokaler.