Forskningsfestivalen 2022
Norrköpings fond för forskning och utveckling arrangerar nu den fjärde forskningsfestivalen. Den 10 november kommer forskare och projektägare till projekt som beviljats medel från fonden presentera resultat och gjorda erfarenheter.
Dag: Torsdag den 10 november
Tid: 10.00 till 14.30
Plats: Cnema, Kungsgatan 56, i lokalerna Huvudrollen och Birollen (se karta)
Anmälan
Anmäl dig senast den 9 november.
Anmälan till forskningsfestivalen 2022
Tid | Cnema Huvudrollen | Cnema Birollen |
---|---|---|
09.30 | Kaffe och smörgås serveras | |
10.00-10.10 | Välkomna
| |
10.10-10.30 | Integrativ planering för klimatsäkert och hållbart Norrköping
| |
10.40-11.00 | Immersive Analytics for Urban Heat: from Visual Exploration to Decision Support in Norrköping Municipality
| Barns meningsskapande i naturvetenskap och teknik genom skönlitteratur och NTA (Naturvetenskap och Teknik för Alla)
|
11.05-11.25 | Testbed Kungsgatan
| Programmering som nytt kunskapsinnehåll i teknikämnet i årskurs 1-6
|
11.30-11.50 | Framgångsfaktorer för skolbesök på Visualiseringscenter C
| Att främja mångkulturell gemenskap genom transversella dialoger: Ett följeforskningsprojekt i Norrköpings skolor
|
12.00-13.00 | Lunch på egen hand | Lunch på egen hand |
13.00-13.20 | Immersiv multimediakonst i domteatern
| Samverkan för ökad måluppfyllelse i grundskola, förskoleklass och fritidshem
|
13.25-13.45 | SimStad - plattform för digital tvilling Norrköping
| Organisering och styrning för balans mellan tillit och kontroll på en ny kundvalsmarknad för hemtjänst
|
13.50-14.10 | Digital plattform för Kolmårdens djurpark Beviljat bidrag 2017: 800 000 kr Projektledare: David Gundlegård, Linköpings universitet | Sysselsättning och daglig verksamhet för unga vuxna med funktionsnedsättning och intresse för onlinespel
|
14.15-14.30 | AVSLUTNING |
- Forskare, studenter, doktorander och andra anställda vid Linköpings universitet.
- Förtroendevalda och tjänstepersoner vid Norrköpings kommun och andra offentliga organisationer.
- Företrädare för företag och branschorganisationer.
- Massmedia.
I april 2012 beslutade Norrköpings kommunfullmäktige att inrätta Norrköpings fond för forskning och utveckling. Fonden är en långsiktig satsning som syftar till att finna nya områden och former som kan bidra till Norrköpings utveckling.
Sedan starten 2012 har kommunstyrelsen beviljat medel till över 60 forskningsprojekt. Forskningsmedlen går till forsknings- och utvecklingsprojekt som bidrar till att något eller några av fondens fyra huvudsyften uppnås: En högre utbildningsnivå i kommunen, utveckling av kommunens verksamhet, stärkt utbildning och forskning vid Campus Norrköping, samt utvecklingen av Norrköping.
Mer om projekten
Beviljat bidrag 2018: 1 252 585 kr
Projektledare: Anna Bredström och Eva Bolander
Projektet har undersökt och utvecklat gymnasieundervisning i värdegrunds-, diskriminerings- och jämlikhetsfrågor. Detta mot bakgrund av tidigare forskning som visat att värdekonflikter i undervisningssammanhang är pedagogiskt utmanande för både lärare och elever. Forskarna har undersökt på vilka sätt det går att arbeta med frågor om jämställdhet, etniska relationer och hbtq-frågor utan att återskapa föreställningar om olika grupper eller ställa grupper mot varandra. Projektets syfte har varit att utveckla pedagogiska metoder för att främja gemenskap och bidra till en fördjupad undervisning kring jämlikhetsfrågor.
Beviljat bidrag 2022: 2 033 535 kr
Projektledare: Alma Petersson Jahic, Linköpings universitet
Projektet prövar och utvärderar olika vägar för att utveckla undervisningen i naturvetenskap och teknik i förskolan och i årskurserna förskoleklass till årskurs 6, genom att knyta samman läsning av skönlitterära barnböcker med lärarstödet Naturvetenskap och Teknik för Alla.
Beviljat bidrag 2017: 800 000 kr
Projektledare: David Gundlegård, Linköpings universitet
Projektet har tagit fram en plattform som samlar in, bearbetar och visualiserar olika typer av data relaterade till rörelser från exempelvis människor, trafik eller djur. Delar av teknikutvecklingen har genomförts vid Kolmårdens djurpark som sedan 2014 har varit en forskningsarena för närliggande digitaliseringsprojekt vid Linköpings universitet. I aktuellt projekt har djurparken fungerat som en avgränsad testmiljö. Projektet har testat och undersökt tillämpningsområden för plattformen och tekniken samt initierat nya samarbeten mellan forskare och studenter vid Campus Norrköping.
Beviljat bidrag 2020: 1 500 000 kr
Projektledare: Andreas Göransson, Linköpings universitet
Projektet undersöker hur skolbesök på science centers kan utformas för att bidra till att öka elevers intresse och kunskap i naturvetenskap och teknik. Projektet identifierar framgångsfaktorer för skolbesöken och baserat på resultaten kommer en modell utvecklas. Ambitionen är att sprida modellen till andra institutioner som genomför och tar emot skolbesök.
Beviljat bidrag 2021: 1 356 655 kr
Projektledare: Ahmet Börütecene, Jonas Löwgren, Linköpings universitet och Anna Öst, Visualiseringscenter
Projektet har med utgångspunkterna i visualiseringsteknik och konst i form av bild och musik tagit fram ett multimedialt verk för visning av domteatrar. Inom ramen för projektet har konstnärer inom områdena musik och visuella medier bjudits in till Norrköping för att tillsammans med forskare, producenter och ingenjörer från Linköpings universitet och Visualiseringscenter ta fram ett multimedialt verk för domteatern där musik kombineras med immersiv visualisering. Det multimediala verket premiärvisades under Kulturnatten den 24 september 2022.
Beviljat bidrag 2022: 2 216 000 kr
Projektledare: Katerina Vrotsou, Linköpings universitet
Projektet ska designa och utveckla ett system för att visualisera, analysera och interaktivt utforska förekomsten av extrem värme och så kallade urbana värmeöar i Norrköpings stadsmiljö. Projektet tar sin utgångspunkt från insikten att klimatförändringarna ställer städer inför utmaningar som kräver nya former av samverkan mellan stadsplanering, klimatanpassning och forskning.
Beviljat bidrag 2020: 589 181 kr
Projektledare: Lena Högberg
Projektet har undersökt hur kommunal organisering av kundvalsmarknader går till och hur tillit och kontroll samspelar på den nyetablerade kundvalsmarknaden för hemtjänst i en medelstor kommun.
Beviljat bidrag 2019: 1 153 362 kr
Projektledare: Cecilia Axell, Linköpings universitet
Projektet undersöker vilket slags kunnande skolelever i årskurs 1-6 får möjlighet att utveckla i undervisning i och om programmering. Syftet med projektet är att utveckla ny kunskap som ska bidra till uppbyggandet av en professionell kunskapsbas för undervisning i och om programmering. Lärare som utvecklar och undervisar i programmering ska kunna använda kunskapsbasen i sin kompetensutveckling. Projektet syftar även till att utveckla undervisning och forskning i och om programmering inom lärarutbildningen på Campus Norrköping.
Beviljat bidrag 2018: 2 029 588 kr
Projektledare: Lina Lago och Helene Elvstrand, Linköpings universitet
Projektet fokuserar på hur lärare i grundskola, förskoleklass och fritidshem ser på samverkan och på varandras verksamheter, roller och uppdrag. I projektet undersöks vilka faktorer som behövs för att lärarna framgångsrikt ska kunna arbeta med läroplanens uppdrag att samverka. Tidigare forskning har visat att samverkan mellan förskoleklass, fritidshem och skola är svår att få till i praktiken.
Beviljat bidrag 2022: 1 874 963 kr
Projektledare: Erik Telldén och Peter Westerdahl, Linköpings universitet
Projektet ska ta fram en plattform och en metodik för att skapa en digital tvilling av Norrköping. Ett neuralt nätverk ska utvecklas och tränas efter specifika frågeställningar kopplade till Norrköpings fysiska innehåll och utformning. Frågeställningarna ska utveckla nätverket till att exempelvis identifiera specifika träd och växtsorter eller att känna igen material som asfalt och gatsten.
Beviljat bidrag 2020: 790 000 kr
Projektledare: Dimitris Michailakis, Kristin Alfredsson Ågren och Helene Lidström, Linköpings universitet
I projektet har unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning och intresse för onlinespel varit i fokus. Projektet har undersökt och identifierat aktiviteter där målgruppens behov och intresse kan tas tillvara på och utvecklas för att målgruppen i förlängningen ska uppnå ett ökat deltagande i sysselsättning och daglig verksamhet men även i samhället i stort. Tidigare forskning har visat att unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning och kognitiva svårigheter har små möjligheter att påverka utformning av den dagliga verksamhet eller anpassad sysselsättning som berör dem.
Beviljat bidrag 2019: 1 473 120 kr
Projektledare: Vangelis Angelakis, Linköpings universitet
Testbed Kungsgatan etablerat en Internet of Things-testbädd längs delar av Kungsgatan i Norrköping i syfte att möjliggöra insamling och hantering av olika typer av trafikrelaterad information, så som trafikflöden, buller och luftkvalitet. Ett användningsområde för informationen är exempelvis beräkningar av trafikflöden. Inom projektet har arbete med sensorer varit centralt.
Forskningsfestivalen sker inom ramen för Norrköpings kommuns och Linköpings universitets samverkansarbete.