Metod för insamling och bearbetning av svar

Bred delaktighet har varit centralt i projektets första steg med syfte att säkerställa en inkluderande och representativ vision.

Insamling av svar

För att få så många olika typer av norrköpingsbor att delta som möjligt, har både generella och riktade kommunikationsinsatser genomförts under perioden.

Generella kommunikationsinsatser

De generella kommunikationsinsatserna har haft som syfte att nå ut till den breda målgruppen och nå så många som möjligt. Följande kanaler och tillvägagångssätt har använts:

  • Extern och intern webb
  • Sociala medier
  • Fysiska informationsplatser, aktiviteter och tryckt material
  • Press och lokal media

Riktade insatser

Under perioden genomfördes en rad olika riktade insatser för att nå följande specifika målgrupper:

  • Barn och unga
  • Studenter
  • Äldre
  • Personer med funktionsnedsättning
  • Personer med utländsk bakgrund
  • Personer som bor och verkar på landsbygden
  • Personer som är verksamma inom näringslivet
  • Personer som är aktiva i civilsamhället
  • Medarbetare

Trots de insatser som genomförts för att nå ut brett går det inte att statistiskt sett säga att svaren är representativa för Norrköpings kommuns invånare (Den 31 maj 2024 var Norrköpings folkmängd 144 870 personer enligt uttag ur Kommuninvånardata, KID. Urvalet bygger på frivilligt deltagande och är inte slumpmässigt vilket skulle krävas för att resultatet skulle vara representativt.

Bearbetning av svar

Sedan enkätperioden avslutades i början av maj har projektgruppen bearbetat alla svar. För att hantera den stora mängden data har språkmodellen ChatGPT-4, vilket är en chattrobot som bygger på artificiell intelligens, använts som hjälpmedel i arbetet.

Varje fråga har analyserats separat och utifrån olika målgruppers perspektiv. Utifrån den samlade bilden och svaren på samtliga frågor har komponenterna identifierats av projektgruppen.