Bild och rörlig media

Ett gemensamt bildspråk hjälper oss att profilera Norrköpings kommun och våra verksamheter. Våra bilder ska präglas av ett och samma bildmanér för att skapa igenkänning och förmedla rätt känsla.

Bilden visar exempel på bildspråket.

Bildspråk: Bilden visar exempel på Norrköpings kommuns bildspråk.

Generellt bildspråk

  • Bilder är en viktig del i vår kommunikation och ska användas för att förtydliga och förstärka det som sägs.
  • Våra bilder ska skapa stolthet och attraktionskraft. Bilderna ska visa upp Norrköpings goda värden, vad som är unikt för vår kommun och plats.
  • Våra bilder ska vara trovärdiga och visa staden som den är och norrköpingsborna som vi möter dem.
  • Idealet är en bild som berättar, utan att berätta allt. Då bjuds betraktaren in att delta i kommunikationen, dra egna slutsatser och använda sin fantasi.
  • Sist men inte minst – Norrköping är en färgstark stad och det ska även prägla bilderna.

Tänk på

  • Bilder ska eftersträva en autentisk känsla.
  • Bilderna får gärna vara porträtt, närbilder på människor.
  • Det kan vara både studiobilder med lugna bakgrunder, men även mer dokumentära bilder där blicken kan få vara riktad åt annat håll än in i kameran.
  • Vi vill ha ett rent, varmt och modernt bildspråk.
  • Vi vill ha levande och aktiva bilder. Målet är att säga en sak med respektive bild.

Ledord för igenkänning och rätt känsla

Här följer några ledord för vårt bildspråk som ger vägledning för hur vi ska tänka för att våra bilder ska skapa igenkänning och förmedla rätt känsla:

  • Tillsammans
  • Inbjudande
  • Väcka nyfikenhet
  • Inspirerande
  • Engagerande
  • Mångfald
  • Kreativitet
  • Nyskapande

Undantag

Våra bilder ska vara i färg. Svartvita bilder kan i undantagsfall användas tillsammans med en färgad tonplatta för en visuellt förhöjd bildkvalité. Tonplattan kan även användas när ett kortare budskap behöver lyftas fram. Det får inte förväxlas med det grafiska uttrycket för arbetsgivarvarumärket där en stark färgton används som ett filter. Tonplattan ska inte användas som enbart dekoration.

Läs mer om hur en stark färgton används som ett filter i arbetsgivarvarumärket

Specifika riktlinjer

  • Verksamhetsbilder är bilder som visar vår dagliga verksamhet. Bilderna ska ha en autentisk känsla och beskriva bredden i kommunen.
  • Profilbilder ska stärka bilden av Norrköping som stad. De generella riktlinjerna för bildspråk och tonalitet gäller. Att skapa spänning och stämning är centralt. Använd gärna beskärningar, detaljer, mönster och ovanliga perspektiv för att berätta historien på nya och spännande sätt.
  • Logotyp: Om Norrköpings logotyp ska ligga på omslagsbild var noga med att välja svart eller vit variant beroende på bildens utseende. Ibland kan det behövas en svag skugga i bildens högra hörn för att lyfta fram den vita textraden i logotypen.
  • Text på bild ska bara användas tillsammans med en tonplatta som gör att budskapet kommer fram tydligare. Texten skrivs i vit eller svart färg så att det blir bra kontrast mot färgplattan. Tänk på att det alltid måste vara tillgänglighetsanpassat.

Rörlig media

De grafiska elementen i rörlig media följer samma riktlinjer som gäller kommunens övergripande utseende, med vissa speciellt framtagna detaljer:

  • Pixeln till namnbricka: Pixeln återkommer i rörlig media när namnbrickor och annan information ska presenteras. Namnbrickan kan innehålla bara förnamn, eller för- och efternamn samt titel och arbetsplats. Pixeln snurrar in i bild och dras sedan åt sidan där den blir till den gula linjen, och svart text kommer fram på vit bakgrund. Här används alltid teckensnittet Frutiger, samt svart text på vit platta. Pixeln kan ändra färg beroende på vad som passar filmen, men ska hållas inom Norrköpings kommuns färgprofil.
  • Den gula linjen: Utöver att pixeln ändrar form till den gula linjen i namnbrickorna så finns den även med som ram kring andra informations- eller titelrutor som dyker upp i filmen. Även denna linje kan byta färg om det passar en film bättre, men är i huvudsak Norrköpingsgul.
  • Fenixmönstret: Fenixmönstret kan placeras över heltäckande, transparenta tonplattor för att skapa en effekt vid titelbilder eller liknande.
  • Logotyp och Let’s Create-märket: Alla filmer ska avslutas med N‑logotypen i slutet på en egen bild. Om filmens tema bjuder in till samverkan mellan kommunen och den som tittar på filmen kan även Let’s Create-märket användas. Detta ska i sådana fall visas på egen bild innan N‑logotypen.

Fick du hjälp av sidan?
Tack för att du vill hjälpa oss att göra webbplatsen bättre.


Mer information

Kontakt

Norrköpings kommun

Kontakt Norrköping
Trädgårdsgatan 21
602 42 Norrköping