Avsändarenhet och samverkan
Norrköping som ensam avsändare
När vi kommunicerar använder vi oss av vår avsändarenhet för att visa att det är Norrköpings kommun som är avsändare. Vi talar också om att vi finns i digitala kanaler.
- Element: Avsändarenheten ska alltid innehålla Norrköpings kommuns logotyp och kontaktsymboler, speciellt hänvisning till webbplats.
- Placering: I vänstra hörnet placeras kontaktsymboler med hänvisning till exempelvis webbplatsen, Facebook, LinkedIn och/eller Instagram. Norrköpings kommuns logotyp placeras i högra nedersta hörnet. Ta hänsyn till logotypens frizon vid placering.
- Ordningen: Norrköpings kommuns webbplats ligger alltid överst vid
placering av kontaktsymboler och ska alltid vara med. - Övriga kontaktsymboler: Du väljer vilka kontaktvägar som passar för din produkt. Övriga kontaktsymboler används utifrån vilken målgrupp och kanal som används i kommunikationen.
- Storlek och position: Storlek av kontaktsymboler och N‑logotyp anpassas efter varje produkt för att hitta en bra balans och synlighet. Kontaktsymbolen med hänvisning till webbplatsen placeras ensam eller ovanför övriga kontakvägar.
Obligatoriska element: Bilden visar placeringen som ensam avsändare.
Fler kontaktsymboler: Bilden visar placeringen i avsändarenheten.
Verksamhet som avsändare
När ett kontor eller verksamhet inom kommunen står som avsändare kan det skrivas ovanför kontaktsymboler. Texten ska vänsterställas och sättas på en rad ovanför kontaktsymbolerna. Kontor- eller verksamhetsnamnet skrivs med Frutiger Light i versaler.
Kontor / verksamhet: Bilden visar placering i avsändarenhet
Kommunens logotyp (N:et) ska alltid finnas med som avsändare i all kommunikation.
Verksamhetens egna logotyp ska i första hand alltid stå tillsammans med N:logotypen på framsidan av en publikation. I andra hand kan verksamhetens logotyp vara på framsidan av till exempel ett vykort och N:et på baksidan.
Verksamhet med egen logotyp: Bilden visar placering av logotyper
Norrköping som huvudavsändare
- Obligatorisk: När Norrköpings kommun är huvudavsändare ska vår grafiska profil användas.
- N:et: Norrköpings kommuns logotyp placeras i nedre högra hörnet.
- Placering: Våra samverkanspartners kan medverka med sina egna logotyper. Logotyperna placeras då längst ned på publikationen.
- Varianter: Det finns olika varianter: (1) färgade logotyper, (2) logotyper med linje och text, (3) logotyper med text och på färgad tonplatta, se exempel nedan.
Huvudavsändare variant 1: Färgade logotyper utan text eller tonplatta.
Huvudavsändare variant 2: Logotyper med text och linje. En tunn svart linje håller ihop avsändaren. Logotyperna kan vara svarta eller i färg. Vid behov får linjen flyttas uppåt tills den linjerar med N-logotypens överkant.
Huvudavsändare variant 3: Logotyper på färgad tonplatta. Välj färg på tonplattan utifrån vår färgpalett. Tonplattan ska ha samma höjd som N‑logotypen inklusive “NORRKÖPING”.
Norrköping som delavsändare
När Norrköpings kommun är samarbetspartner med en annan huvudavsändare gäller inte våra egna utan huvudavsändarens grafiska riktlinjer. Det ska tydligt framgå att Norrköpings kommun är en del i samarbetet. När Norrköpings kommun är en av flera likvärdiga avsändare ska Norrköpings kommuns logotyp exponeras likvärdigt med de andra avsändarnas logotyper.
Delavsändare: Bilden visar logotypen likvärdigt med andra logotyper.
Fick du hjälp av sidan?
Tack för att du vill hjälpa oss att göra webbplatsen bättre.
Mer information
Kontakt
Kontakt Norrköping
Trädgårdsgatan 21
602 42
Norrköping