Verksamhetens uppdrag och aktiviteter under 2024
Verksamhetens uppdrag utgörs av mål i utbildningsnämndens uppdragsplan, kommunstyrelsens arbetsgivaruppdrag samt särskilda uppdrag för året. För att genomföra uppdragen ska verksamheten utföra de aktiviteter som beskrivs nedan.
Målbild
Utbildningsnämndens vision och prioriterade mål är att 100 % av eleverna i grundskolans årskurs 9 ska nå minst kriterierna för godtagbara kunskaper i alla ämnen och att 100 % av eleverna som lämnar gymnasieskolan når en gymnasieexamen. Indikatorer för måluppfyllelse återfinns i bilaga 1 (se första sidan) samt i utbildningsnämndens uppdragsplan. För respektive skolform finns en utvecklingsplan som bygger på utbildningens resultat och behov.
Uppdrag | Aktivitet | Ansvarig |
---|---|---|
Särbegåvade elever. | Upprätta en intranätssida med information om särbegåvning,
| Barn- och elevhälsochef i samverkan medskolchefer och fou-chef. |
Modersmål och | Ta fram en övergångsplan från | FoU-chef i samverkan med skolchef för grundskola och gymnasium. |
Likvärdigt fritidshem 6–12 år. | Ta fram en plan för att den | Skolchef grundskola i |
Förväntansdokument. | Under läsåret 2024/25 | Skolchef. |
Kommunalt aktivitetsansvar (KAA). | Öka antalet aktuella ungdomar | Stabschef. |
Målbild
Utbildningsnämndens vision och prioriterade mål är att 100 % av våra barn och elever ska kunna sig trygga i verksamheterna. Nämndens mål är också att öka elevernas närvaro i skolan genom att alla verksamheter har ett systematiskt närvaroarbete. Upprepad och långvarig frånvaro ska följas upp särskilt och kartläggas tidigt för att hitta orsaker och insatser ska sättas in skyndsamt.Indikatorer för måluppfyllelse återfinns i bilaga 2 (se första sidan) samt i utbildningsnämndens uppdragsplan. För respektive skolform finns en utvecklingsplan som bygger på utbildningens resultat och behov.
Uppdrag | Aktivitet | Ansvarig |
---|---|---|
Värna för en tillgänglig och | Tillse att varje enhet har en väl fungerande lokal | Skolchefer i samverkan med |
Stärkt trygghets- och säkerhetsarbete. | Utveckla samverkan med | Stabschef. |
Målbild
Utbildningen organiseras för mesta möjliga måluppfyllelse. Chefernas och medarbetarnas ledarskap är verksamhetsnära, medvetet och synligt i alla sammanhang. Undervisningen har en tydlig ledning och struktur, vilket bidrar till god arbetsro och hjälper barn och elever att fokusera på lärandet. All personal har ett reflekterande förhållningssätt till sitt arbete och bidrar i det kollegiala lärandet, vilket tar oss mot målen att öka kunskapsresultaten och likvärdigheten i Norrköpings skola. Indikatorer för måluppfyllelse återfinns i bilaga 3 (se första sidan) samt i utbildningsnämndens uppdragsplan.
Uppdrag | Aktivitet | Ansvarig |
---|---|---|
Plan för strategisk | Verkställa den fastställda planen för strategisk
Med stöd av mentorerna verka för att lärarna | Utbildningsdirektör i samverkan med skolchefer och |
Målbild
Under kommande år prognosticeras tuffa ekonomiska utmaningar som kan leda till att utbildningsnämndens verksamheter behöver effektiviseras. Det blir då extra viktigt med god planering och långsiktighet för att i förändringararbetet kunna upprätthålla likvärdig och god kvalitet, även med eventuellt minskade resurser.
Uppdrag | Aktivitet | Ansvarig |
---|---|---|
En god ekonomisk | Genomföra en grundläggande | Utbildningsdirektör i |
Pedagogisk omsorg och | Upprätta en plan för hur | Skolchef förskola. |
Inrättande av resursskolor. | Inrätta två kommunala | Skolchef grundskola i samverkan med barn- och elevhälsochef och stabschef. |
Uppdrag | Aktivitet | Ansvarig |
---|---|---|
Planera strategiskt för | Exempelvis: | Skolchefer i samverkan med stabschef. |
Förbereda för förändringsarbete genom att identifiera och föreslå. | Utbildningsdirektör i | |
strukturella förändringar vilka leder till kostnads-reducerande åtgärder. |
Uppdrag | Aktivitet | Ansvarig |
---|---|---|
Se över chefsuppdragen i syfte | Utbildningsdirektör i | |
Stärka arbetsmiljöarbetet för att | Utbildningsdirektör i | |
Genomföra åtgärder och | Utbildningsdirektör i |