Verksamhetsplan för utbildningskontoret 2024

Verksamhetens uppdrag och aktiviteter under 2024

På sidan

    Verksamhetens uppdrag utgörs av mål i utbildningsnämndens uppdragsplan, kommunstyrelsens arbetsgivaruppdrag samt särskilda uppdrag för året. För att genomföra uppdragen ska verksamheten utföra de aktiviteter som beskrivs nedan.

    Målbild

    Utbildningsnämndens vision och prioriterade mål är att 100 % av eleverna i grundskolans årskurs 9 ska nå minst kriterierna för godtagbara kunskaper i alla ämnen och att 100 % av eleverna som lämnar gymnasieskolan når en gymnasieexamen. Indikatorer för måluppfyllelse återfinns i bilaga 1 (se första sidan) samt i utbildningsnämndens uppdragsplan. För respektive skolform finns en utvecklingsplan som bygger på utbildningens resultat och behov.

    Riktade uppdrag i uppdragsplan 2024

    Uppdrag

    Aktivitet

    Ansvarig

    Särbegåvade elever.

    Upprätta en intranätssida med information om särbegåvning,
    kopplad till framgångsrik
    undervisning.

    Ta fram en handlingsplan för att säkerställa att kommunens alla pedagogiska verksamheter har en enhetlig grund i arbetet med och bemötandet av elever med särskild begåvning. Handlingsplanen ska vara ett vägledande stöd för att förskolor och skolor ska kunna bemöta barn och elever som har behov av en mer berikad och avancerad undervisning.

    Ta fram kompetensutveckling
    om särbegåvning till förskolans
    och skolans pedagoger.


    Upprätta en plan för organisatorisk differentiering inom och mellan skolformer som tydliggör hur vi kan organisera undervisning för särskilt begåvade elever inom grund- och gymnasieskolan.

    Barn- och elevhälsochef i samverkan medskolchefer och fou-chef.

    Modersmål och
    studiehandledning.

    Ta fram en övergångsplan från
    att erbjuda modersmåls-undervisning från 12 till 7 år för elever på högstadiet och gymnasiet.

    Ta fram en plan för att kunna
    erbjuda modersmåls-undervisning, där det är möjligt, på ett antal skolor i Norrköpings centralort. Elever i de lägre åldrarna bör erbjudas
    modersmålsundervisning på
    den egna skolan eller
    närliggande skola.

    Organisera för fjärrundervisning i årskurserna 4–9 för de språkgrupper som understiger 10–12 elever alternativt om restiden blir för lång.

    Ta fram en plan för hur arbetet
    med studiehandledning kan
    stärkas.

    Ta fram en rutin för
    modersmålsundervisning och
    studiehandledning i enlighet
    med utbildningsnämndens
    inriktningsbeslut för
    modersmålsundervisning.

    FoU-chef i samverkan med skolchef för grundskola och gymnasium.

    Likvärdigt fritidshem 6–12 år.

    Ta fram en plan för att den
    automatiska uppsägningen av
    platsen i fritidshem 31 juli det
    året eleven fyller 9 år ska tas
    bort. Målsättningen är att
    förändringen ska träda i kraft
    till läsåret 2024/2025.

    Skolchef grundskola i
    samverkan med stabschef.

    Förväntansdokument.

    Under läsåret 2024/25
    implementera Skolverkets
    stödmaterial för
    förväntansdokument.

    Skolchef.

    Kommunalt aktivitetsansvar (KAA).

    Öka antalet aktuella ungdomar
    som KAA får kontakt med.

    Öka antalet ungdomar som
    kartläggs och som får en
    individuell plan.

    Utveckla och fördjupa
    samarbetet mellan KAA och
    andra verksamheter inom
    kommunen som till exempel
    kompetensförsörjningskontoret
    och Socialtjänsten.

    Stabschef.

     

    Målbild

    Utbildningsnämndens vision och prioriterade mål är att 100 % av våra barn och elever ska kunna sig trygga i verksamheterna. Nämndens mål är också att öka elevernas närvaro i skolan genom att alla verksamheter har ett systematiskt närvaroarbete. Upprepad och långvarig frånvaro ska följas upp särskilt och kartläggas tidigt för att hitta orsaker och insatser ska sättas in skyndsamt.Indikatorer för måluppfyllelse återfinns i bilaga 2 (se första sidan) samt i utbildningsnämndens uppdragsplan. För respektive skolform finns en utvecklingsplan som bygger på utbildningens resultat och behov.

    Riktade uppdrag i uppdragsplan 2024

    Uppdrag

    Aktivitet

    Ansvarig

    Värna för en tillgänglig och
    närvarande barn- och elevhälsa.

    Tillse att varje enhet har en väl fungerande lokal
    elevhälsoorganisation och
    tillräcklig kompetens för att
    möta varje barn och elev i
    behov av extra anpassningar
    och särskilt stöd.

    Ta ett samlat strategiskt
    helhetsgrepp för att stärka det
    närvarofrämjande arbetet på
    varje enhet, förbättra
    uppföljningsarbetet samt
    organisatoriskt stärka arbetet
    med att motverka
    problematisk/oroande
    skolfrånvaro.

    Utveckla samverkan med de
    övriga samhällsinstanser som
    är viktiga för barns och elevers
    utveckling och lärande.

    Se över nuvarande
    samverkansenheter och forum i syfte att skapa en långsiktig
    hållbarhet organisation för
    insatser för målgrupperna.

    Skolchefer i samverkan med
    barn- och elevhälsochef.

    Stärkt trygghets- och

    säkerhetsarbete.

    Utveckla samverkan med
    fristående förskolor och
    fristående skolor när det gäller
    trygghetsarbete.

    Stabschef.

    Målbild

    Utbildningen organiseras för mesta möjliga måluppfyllelse. Chefernas och medarbetarnas ledarskap är verksamhetsnära, medvetet och synligt i alla sammanhang. Undervisningen har en tydlig ledning och struktur, vilket bidrar till god arbetsro och hjälper barn och elever att fokusera på lärandet. All personal har ett reflekterande förhållningssätt till sitt arbete och bidrar i det kollegiala lärandet, vilket tar oss mot målen att öka kunskapsresultaten och likvärdigheten i Norrköpings skola. Indikatorer för måluppfyllelse återfinns i bilaga 3 (se första sidan) samt i utbildningsnämndens uppdragsplan.

    Riktade uppdrag i uppdragsplan 2024

    Uppdrag

    Aktivitet

    Ansvarig

    Plan för strategisk
    kompetensförsörjning.

    Verkställa den fastställda planen för strategisk
    kompetensförsörjning och fortsätta det aktiva arbetet för att öka andelen behöriga
    medarbetare.


    Förbättra lärarnas
    arbetssituation genom att till exempel utveckla mentorskap och se över förutsättningarna för detta.

    Med stöd av mentorerna verka för att lärarna
    får mer tid för planering och undervisning.

    Utbildningsdirektör i samverkan med skolchefer och
    fou-chef.

    Målbild

    Under kommande år prognosticeras tuffa ekonomiska utmaningar som kan leda till att utbildningsnämndens verksamheter behöver effektiviseras. Det blir då extra viktigt med god planering och långsiktighet för att i förändringararbetet kunna upprätthålla likvärdig och god kvalitet, även med eventuellt minskade resurser.

    Riktade uppdrag i uppdragsplan 2024

    Uppdrag

    Aktivitet

    Ansvarig

    En god ekonomisk
    hushållning och likvärdiga
    villkor.

    Genomföra en grundläggande
    genomlysning av den
    ekonomiska hushållningen
    med syfte att säkerställa mer
    resurser till elevnära verksamheter och enheternas
    budget.

    Revidera nuvarande
    resursfördelningsmodell för att
    säkerställa likvärdiga villkor
    för skolor i ytterområden och
    landsbygd.

    Säkerställa likvärdiga ekonomiska villkor för
    kommunal och fristående
    verksamheter.

    Öka förvaltningsorganisationens flexibilitet och följsamhet inför eventuell nödvändig anpassning av verksamhetsorganisationen
    utifrån demografisk utveckling,
    ekonomisk utveckling samt
    samhällsplanering och
    stadsutveckling.

    Genomföra förtätning av
    förskolor och grundskolor
    enligt utbildningsnämndens
    beslut om delningstal till 28
    elever per klass.

    Utbildningsdirektör i
    samverkan med ekonomichef och stabschef.

    Pedagogisk omsorg och
    familjedaghem.

    Upprätta en plan för hur
    pedagogisk omsorg,
    familjedaghem, kan utvecklas i
    kommunen. Syftet är att öka
    valfriheten och alternativen
    inom barnomsorgen med målet
    att fler barn ska finnas i
    familjedaghemsverksamhet.

    Skolchef förskola.

    Inrättande av resursskolor.

    Inrätta två kommunala
    resursskolor med inriktning
    autism samt utåtagerande
    beteende med start läsåret
    1024/2025.

    Upprätta en intranätssida med
    information om resursskolor,
    kopplad till framgångsrik
    undervisning.

    Ta fram och sprida goda
    exempel på särskilda
    undervisningsgrupper som en
    del i nämndens systematiska
    kvalitetsarbete.

    Skolchef grundskola i samverkan med barn- och elevhälsochef och stabschef.

     

    Övriga strategiska uppdrag

    Uppdrag

    Aktivitet

    Ansvarig

    Planera strategiskt för
    verksamhetsutveckling.

    Exempelvis:
    En förskola för fler barn – öka deltagandet i förskolan i syfte att stärka barns språkutveckling i svenska.

    Förändrad undervisningstid i
    grundskola.

    Planering och dimensionering av gymnasial utbildning.

    Skolchefer i samverkan med stabschef.

    Förbereda för förändringsarbete genom att identifiera och föreslå.


    Utbildningsdirektör i
    samverkan med ekonomichef och berörd skolchef.

    strukturella förändringar vilka leder till kostnads-reducerande åtgärder.



     

    Arbetsgivaruppdraget från kommunstyrelsens personalutskott

    Uppdrag

    Aktivitet

    Ansvarig

    Se över chefsuppdragen i syfte
    att skapa goda organisatoriska
    förutsättningar för ett hållbart
    ledarskap.


    Utbildningsdirektör i
    samverkan med skolchefer.

    Stärka arbetsmiljöarbetet för att
    på så sätt skapa attraktiva och
    hälsosamma arbetsplatser.


    Utbildningsdirektör i
    samverkan med skolchefer.

    Genomföra åtgärder och
    aktiviteter som bidrar till att
    behålla och utveckla
    medarbetarna samt använda
    kompetensen rätt.


    Utbildningsdirektör i
    samverkan med skolchefer.

    Kontakt

    Utbildningskontoret