Våga berätta och be om hjälp och stöd

På denna sida har vi samlat webbsidor med information till dig som vill hitta vägar för att få hjälp och stöd vid psykisk ohälsa. Du hittar också tips för att våga berätta hur du mår.

Inzoomade händer under ett stödsamtal.

Känner du hopplöshet, har du svårt att koncentrera dig eller har du problem att sova? När man mår dåligt kan det vara svårt att ta itu med saker. Det som tidigare var intressant och roligt känns inte alls så längre. Är detta något du kan känna igen dig i?

Det finns hjälp att få. Här listar vi några tips för att våga berätta för någon du känner eller för att ta steget att kontakta vården.

Tips för att våga berätta

Att öppna upp sig och dela med sig av sina innersta känslor och upplevelser kan vara en av de svåraste, men samtidigt mest befriande, sakerna man kan göra. Att ha modet att berätta för någon om sina känslor kan göra stor skillnad i ens mentala välbefinnande och leda till en väg mot läkning och förståelse.

Öppna dig för att bryta den isolerande bubblan

När man mår dåligt kan det kännas som att befinna sig i en isolerande bubbla. Ett första steg är att bryta isoleringen som kan omsluta en när man mår dåligt. Genom att öppna sig, även med en enkel mening eller två, kan man bryta den isolerande bubblan av negativa tankar som ofta förstärks när man håller allt inom sig.

Få distans till negativa tankebanor

När man väl har spräckt den isolerande bubblan kan man få en välbehövlig paus från de ständigt malande tankarna. Genom att dela med sig av sina känslor kan man skapa distans till negativa tankebanor. Man kliver då tillfälligt ut ur den mörka världen för att istället få sällskap av en medmänniska som kan förstå och stötta.

Prata med någon för att få andra perspektiv

Att prata med någon om sina inre känslor kan också hjälpa till att skifta perspektiv. Genom att få input och stöd från en annan person kan man ibland se sig själv utifrån och inse att ens känslor och tankar inte definierar ens hela existens. Det kan ge en slags befrielse att inse att det som tynger en för tillfället inte är evigt och oöverstigligt.

Ta ett problem i taget

Att formulera och sätta ord på sina problem kan vara en viktig steg mot att hantera dem. Genom att klargöra och konkretisera sina känslor blir det lättare att bryta ner dem i mindre delar och arbeta med dem en i taget, vilket kan göra dem mer överkomliga och hanterbara.

Hitta tillbaka till meningsfullhet och glädje

När man har befunnit sig länge i en destruktiv tankevärld är det inte ovanligt att man tappar synen på det som en gång gav en glädje och mening i livet. Genom att dela med sig till någon kan man tillsammans utforska hur man kan återupptäcka och återvända till det som en gång kändes meningsfullt och glädjefyllt. Kanske kan man även utforska nya sätt att närma sig dessa aktiviteter.

Var snäll mot dig själv

Slutligen är det viktigt att vara snäll mot sig själv i svåra tider. Vi har ofta en tendens att vara mycket hårdare mot oss själva än vi skulle vara mot våra vänner i liknande situationer. Att påminna sig om att ge sig själv samma medkänsla och förståelse som man skulle ge till någon annan är en viktig del av läkningsprocessen.

Källa: suicidezero.se

Läs "Hälften vågar inte berätta om sin adhd eller autism på jobbet" på vision.se

Länktips

Under Länktips listar vi länkar till webbsidor där du hittar mer information med koppling till psykisk hälsa.

Är det bråttom?

Här hittar du akut hjälp vid psykisk ohälsa

Mer information

Kontakt
Kontakt Norrköping
Norrköpings kommun

Förvaltningshuset Rosen
Trädgårdsgatan 21
602 42 Norrköping

Besökstider:
Måndag-fredag 08.30-16.00

Telefontider:
Måndag-fredag 08.00-16.00