Algblomning i Ensjön och vid Lindöbadet Just nu avråder kommunen bad i Ensjön och vid Lindöbadet. Mer information hittar du här

Johannisborgsförbindelsen etapp 2 och 3

Illustrationsbilder på bron Fågel i Johannisborgsförbindelsen

Illustrationsbild på bron Fågel. Foto: Nuno arkitektur AS.

Norrköpings kommun arbetar aktivt med att avlasta de centrala delarna av staden från trafik som har start- och målpunkter utanför staden. Därför byggs Johannisborgsförbindelsen.

Projektet är uppdelat i fem etapper, nu är det etapp 2 och 3 som är aktuella.

Etapp 2: Lindörondellen till Norra Promenaden samt Norra kajen
Etapp 3: Norra Promenaden till Hanholmsvägen

I samband med att arbetet nu går in i nästa fas påverkas trafiken, bland annat genom avstängning från Lindörondellen in mot Surgatan. Arbetet som nu görs ingår i etapp 2 av Johannisborgsförbindelsen, där Lindövägen ska kopplas samman med Norra promenaden via Surgatan. Etappen omfattar också en öppningsbar bro över Motala ström.

Så påverkas trafiken

karetbild över avstängningFörstora bilden

Gäller från den 19 maj 2025

  • Under byggtiden stängs Lindörondellen av. En tillfällig väg används i stället, vilket kan innebära längre restider – särskilt under rusningstid.
  • Trafikanter uppmanas att planera sin resa med god marginal.
  • Om möjligt: välj alternativa vägar.
  • Gång- och cykelvägar längs Lindövägen kommer att finnas tillgängliga under hela byggperioden.
  • Busshållplatser ersätts med tillfälliga hållplatser öster om Lindörondellen.
  • Trafiken till och från Risängen och Sylten påverkas.

Johannisborgsförbindelsen huvuddel 1 med grön markering

Johannisborgsförbindelsen huvuddel 1 med grön markering. Klicka på bilden för att se den i större storlek.

  • Genomföra arkitekttävling för den öppningsbara bron över Motala ström.
  • Färdigställa den öppningsbara bron.
  • Bygg om korsning med Kommendantvägen till cirkulationsplats.
  • Bygg högersvängsfält vid Packhusrondellen.
  • Bygg cirkulationsplats norr om Norra promenaden vid Johannisborgsförbindelsens anslutning i öster.
  • Färdigställa övrigt vägnät som ryms inom huvuddel 1.
  • Renovera södra kajen under bron.

Syftet med de anslutande väganläggningarna är att knyta ihop ny infrastruktur med befintligt väg- och gång- och cykelnät. På södra sidan Motala ström ingår en cirkulationsplats. På norra sidan Motala ström ingår passage av byggnadsminnet Norra Promenaden, en cirkulationsplats norr om Norra Promenaden samt anslutning till Norra Promenaden. GC-väg ingår längs med hela sträckningen.

Norra Promenaden

Den nya väganläggningen passerar genom Norra Promenaden och inkluderar utförande av en cirkulationsplats i nära anslutning till Norra Promenaden.

Kompletteringar i befintlig infrastruktur

Denna huvuddel omfattar även åtgärder i befintlig infrastruktur vid korsningen Norra Promenaden/Kommendantvägen samt vid Packhusrondellen, för att säkerställa omhändertagande av de ökade trafikflödena på Norra Promenaden som projektet kommer generera under skedet innan kommande etapper av Johannisborgsförbindelsen är utbyggda.

Arkitekttävling

En öppningsbar bro över Motala ström samt anslutande väganläggningar ska byggas. Det ska även ske renovering av södra kajen under bron på båda sidor av Motala ström, det vill säga den del som blir oåtkomlig när bron är på plats. Bron över Motala ström ska vara öppningsbar av typen holländsk klaffbro (enkelklaff) med en segelfri bredd på cirka 14-16 meter.

Utformningen av bron över Motala ström planeras att hanteras genom en arkitekttävling inom ramen för totalentreprenaden.

Kartbild Johannisborgsförbindelsen huvuddel 2 med blå markering

Kartbild Johannisborgsförbindelsen huvuddel 2 med blå markering. Klicka på bilden för att se den i större storlek.

    • Bygga Ledungsrondellen med planskilda passager för gång och cykeltrafik.
    • Renovera Röda stugans gata med anslutning till Ledungsrondellen.
    • Färdigställa vägnätet som ryms inom huvuddel 2.
    • Färdigställa ledningsflyttar för övriga ledningsägare som ryms inom Johannisborgsförbindelsen Etapp 2.
    • Dagvattendammar vid Lindörondellen, Ledungsrondellen och Sjötullsgatan för att fördröja och rena dagvattnen.
    • Bygga hållplatsläge längs Lindövägen öster om Söderleden.

  • Söder om Motala ström byggs en ny väg på cirka 1,1 kilometer med 4 körfält och gång- och cykelbana. Träd planeras på båda sidor om Lindövägen. Vid Lindövägen byggs en gång- och cykelbro. Ledungsrondellen blir upphöjd med broar för gång- och cykelpassager under Johannisborgsförbindelsen.
  • Dagvatten leds både norrut via en damm ner i Motala ström och österut via en damm mot Ljura bäck.

Johannisborgsförbindelsen huvuddel 3 kartbild med röd markering 

Johannisborgsförbindelsen huvuddel 3 kartbild med röd markering. Klicka på bilden för att se den i större storlek.

    • Omfattning klargörs i delprojekt Johannisborgsförbindelsen etapp 3.

Johannisborgsförbindelsen huvuddel 4 med rosa markering

Kartbild över Johannisborgsförbindelsen med rosa markering. Klicka på bilden för att se den i större storlek.

  • Rivning av befintliga byggnader inom detaljplaneområdet.
  • Sanera av området efter rivning.

Inom vägområdet finns idag några enstaka byggnader som kommer komma i konflikt med den nya vägen. Bedömningen är att detta arbete bör genomföras som ett förberedande arbete och om behov finns saneras även marken runtom.

Johannisborgsförbindelsen huvuddel 5 med orange markering. 

Kartbild Johannisborgsförbindelsen med orange markering. Klicka på bilden för att se den i större storlek.


    • Färdigställa cirkulationsplats vid Sjötullsgatan/Surgatan.
    • Genomför ledningsomläggningar av befintliga ledningar som påverkas av Johannisborgsförbindelsen etapp 2.
  • Cirkulationsplats byggs så att trafik kan köra längs Sjötullsgatan under tiden som Huvuddel 1 och Huvuddel 2 byggs. Intill cirkulationen ska en damm för dagvatten byggas.

Kartbild Johannisborgsförbindelsen med orange markering över Lindörondellen

Kartbild Johannisborgsförbindelsen med orange markering över Lindörondellen. Klicka på bilden för att se den i större storlek.

  • Färdigställa cirkulationsplats vid Lindövägen/Söderleden
  • Genomföra ledningsomläggning av befintliga ledningar som påverkas av Johannisborgsförbindelsen etapp 2

Lindörondellen bedöms att byggas i ett tidigt skede i entreprenaden för att säkerställa att trafik kan köra längs Sjötullsgatan under tiden som Huvuddel 1 och Huvuddel 2 byggs. Trafik skall ha möjlighet att passera obehindrat förbi under produktionen.

Kartbild Johannisborgsförbindelsen med mörkgrön markering

Kartbild Johannisborgsförbindelsen med mörkgrön markering. Klicka på bilden för att se den i större storlek.

  • Omläggning av gasledning på grund av att Johannisborgsförbindelsens bro kommer byggas över befintlig gasledning.

Gasledning

För att kunna genomföra och bygga bron över Motala ström måste projektet lägga om befintlig gasledning som idag går längs Surgatan och korsar Motala ström, och går längs Ljungmansgatan vidare norrut.

Johannisborgsförbindelsen huvuddel 8 kartbild med mörkröd markering

Johannisborgsförbindelsen kartbild med mörkröd markering. Klicka på bilden för att se den i större storlek.

  • På södra sidan av Motala ström genomförs flertalet ledningsomläggningar framför allt i Lindövägen där de flesta ledningsägare har sina ledningar.

Värmerondellen

En stor dagvattenledning ska förläggas från Röda Stugans gata via Sjötullsgatan och ut i havet på östra sidan om brofästet. VA-ledningar i Sjötullsgatan läggs om.

Röda stugans gata

Utmed Röda stugans gata avvecklas det gamla bangårdsområdet vilket frigör en stor yta för öppen dagvattenhantering i form av en kanal. Kanalen kommer rena dagvattnet.

Från Ledungsrondellen ska en stor dagvattenledning dras till kanalen. I gatan finns även andra VA-ledningar som ska bytas ut.

Surgatan

VA-ledningar läggs om.

Ledungsrondellen

En dagvattenledning läggs om från nuvarande Ledungsrondellen.

Lindövägen

Utmed Lindövägen förläggs en ny dricksvattenledning. Ett antal  andra befintliga VA-ledningar behöver flyttas eller förnyas utmed Lindövägen.

Lindörondellen

Vid Lindörondellen finns huvudmatningen för spillvatten och vatten till och från Lindö, samt dagvattenavledningen från stora delar av Risängen. Dessa behöver läggas om. Ledningarna byts från rondellen hela vägen fram till pumpstationen vid Lindövägen. Befintliga ledningar som korsar Lindövägen behöver flyttas när ny gång- och cykeltunnel ska byggas.

Johannisborgsförbindelsen huvuddel 9 med lila markering

Kartbild Johannisborgsförbindelsen med lila markering. Klicka på bilden för att se den i större storlek.

  • Ledningsrenovering alternativ omläggning av dagvattenledningar i Norra promenaden

Nodras ledningsarbeten Norr om Motala ström omfattar en upprustning av dagvattenledningen som går i Norra promenaden i öst/västlig riktning.

Johannisborgsförbindelsen huvuddel 10 med blå markering

Kartbild Johannisborgsförbindelsen med blå markering. Klicka på bilden för att se den i större storlek.

  • Genomförs i delprojekt Johannisborgsförbindelsen etapp 3.

  • Avlastning av inre stadskärnan – trafiken minskas i centrala Norrköping.
  • Bättre koppling mellan E4 och hamnen/industrin – industriverksamhet och transporter till/från Norrköpings hamn och Händelö får en smidigare väg, vilket kan gynna både företag och logistik.
  • Genom att minska mängden tung trafik genom tätbebyggda områden kan olycksrisken minska.
  • Mindre genomfartstrafik i stadskärnan kan minska buller och luftföroreningar där människor bor och rör sig.
  • Genom att leda om trafiken kan det skapas mer utrymme för bostäder, gång- och cykelvägar samt stadsutvecklingsprojekt.

Nu pågår arbetet med etapp 2, som går ut på att koppla samman Lindövägen med Norra promenaden via Surgatan. I den här etappen ingår också en öppningsbar bro över Motala ström.

  • Måndag 19 maj 2025: En del av Lindövägen och Surgatan stängs av.
  • Hösten 2026: Lindörondellen öppnar igen.
  • Vinter 2026: Hela Lindövägen öppnar.
  • 2028: Etapp 2 färdigställs helt.

För ett par år sedan beslutades att Johannisborgsförbindelsen ska dras den vägen. Det finns flera anledningar till det, bland annat att befintliga verksamheter i området inte behöver flytta och att det blir billigare. Det beräknas bli samma restider och positiva effekter för trafiken i Norrköping som om den hade fortsatt rakt fram på Söderleden.

Ja, det är gång- och cykelbana över Motala ström på den nya bron.

Nej, det planeras ingen väganslutning mellan området vid BE Group och Sjötullsgatan inom ramen för Johannisborgsförbindelsen. Denna del ingår inte i det pågående projektet.

På längre sikt föreslår dock kommunens översiktsplan att stråket i det här området ska utvecklas, framför allt för att bli bättre och tryggare för gång- och cykeltrafik. Det är alltså ett område som kan förbättras framöver – men inte som bilväg.

På mycket lång sikt möjliggör kommunens översiktsplan en ytterring över Händelö mellan riksvägen 51 och Söderleden (tidigare benämning Norrleden).

Samtidigt innebär Johannisborgsförbindelsen en stor förbättring redan nu för den som till exempel vill ta sig mot Händelö eller vidare mot E4. Den nya förbindelsen kopplar ihop Söderleden med Lindövägen och Butängens trafikplats på ett effektivt sätt, vilket skapar bättre tillgänglighet, smidigare flöden och ett alternativ till trafik genom centrum.

Planerat färdigställande: Etapp 2 avslutas 2027/2028. Etapp 3 avslutas 2028.

Projektledare väg/allmän plats:
Henrik Åberg
e-post: henrik.aberg@norrkoping.se

Projektledare bro över Motala ström:
Erik Strand
e-post: erik.strand@norrkoping.se.

Kontakt

Samhällsbyggnadskontoret

Förvaltningshuset Rosen
Trädgårdsgatan 21
601 81 Norrköping