Hemtjänst
Hemtjänsten ska underlätta boendet och det dagliga livet när ålder, sjukdom eller funktionsnedsättning gör det svårt för dig att klara dig själv.
Hemtjänsten hjälper dig efter behov. Målet är att du ska kunna klara så mycket som möjligt själv, men behöver du stöttning med vissa delar för att klara av din vardag ska du få det.
Trygghetslarm
Med ett trygghetslarm kan du känna dig trygg om något händer, exempelvis om du skulle råka falla.
Trygghetslarmet består av en larmtelefon som installeras i ditt hem, samt en larmklocka. Du bär larmklockan kring halsen eller handleden och larmar genom att trycka på den.
Hur fungerar trygghetslarm?
När du trycker på larmknappen ringer larmtelefonen upp larmmottagaren. Där finns personal dygnet runt som tar emot ditt larm och kan hjälpa dig. Larmmottagaren kontaktar larmteamet som vid behov kommer hem till dig.
Vad kostar trygghetslarm?
Kostnaden för att få ett trygghetslarm kan variera beroende på betalningsförmåga och om du har andra hemtjänstinsatser.
Här kan du läsa om vad trygghetslarm och andra insatser inom vård och omsorg kostar
Ansök genom förenklad handläggning
Norrköpings kommun erbjuder förenklad handläggning av trygghetslarm. Det innebär att du inte behöver genomgå ett utredningssamtal. För att ha rätt till detta krävs att du:
- är 75 år eller äldre
- är folkbokförd i Norrköpings kommun
- bor i ordinärt boende
- inte har behov av några andra insatser
Du behöver fylla i en blankett så vi kan se att du uppfyller de fyra kriterierna. Du får sedan hem ett beslut och vårt larmteam kommer att kontakta dig för installation av trygghetslarmet. Efter cirka ett halvår kommer en biståndshandläggare att följa upp ditt beslut genom ett telefonsamtal.
Här finns blanketten till förenklad handläggning av trygghetslarm
Du har rätt att ansöka genom vanlig handläggning även om du uppfyller kriterierna.
Ansökan om du inte uppfyller kriterierna
Vad gör jag när jag inte längre behöver trygghetslarm?
Kontakta först din biståndshandläggare när du inte längre behöver trygghetslarmet.
Sedan ansvarar du eller närstående för att larmtelefonen återlämnas. I samband med det återlämnas även nycklar till er. Återlämnandet görs till Larmteamet på Hantverkaregatan 51 på bottenvåningen. Ring gärna innan du kommer, telefonnummer 011-15 51 84.
I de fall då en person med trygghetslarm avlider behöver inte en anhörig kontakta Larmteamet. Den informationen hanteras inom vård- och omsorgskontorets verksamheter.
Andra hemtjänstinsatser
Digital tillsyn med kamera är en förstahands-insats för dig som behöver tillsyn på natten, efter bedömning av din biståndshandläggare. Med en trygghetskamera får du en ostörd sömn på natten, eftersom du slipper besök av hemtjänstpersonal som kan väcka dig. Tillsynen gör också att du kan känna dig trygg och självständig.
Trygghetskameran visar platsen där du sover. Tillsynen sker på överenskommen tid av en larmoperatör. Övriga tider är kameran avstängd och ingen kan titta in hos dig.
- Om larmoperatören ser att du ligger i sängen är tillsynen godkänd och klar.
- Om larmoperatören inte ser dig görs en ny tillsyn inom ca 20 minuter. Om du fortfarande inte syns följs en personlig handlingsplan som beskriver vad ni kommit överens om att larmoperatören ska göra.
- Om larmoperatören ser att något har hänt dig så kommer hemtjänstpersonal hem till dig.
Larmoperatörerna har en särskild utbildning och tystnadsplikt. Varje tillsyn dokumenteras, men kameran kan inte spara bilder, filmer eller ljud.
Kameran har en egen router och SIM-kort. Du behöver inte ha wifi eller bredband.
Insatsen digital tillsyn är alltid frivillig. Kontakta din biståndshandläggare om du vill återkalla ditt samtycke till tillsynen. Tänk på att kameran och routern är ett lån och ska återlämnas om den digitala tillsynen avslutas.
Mat
Om du inte klarar av att laga mat själv kan du få matlådor hemlevererade till dig. Det kallas matdistribution. Det finns flera rätter att välja mellan. Du betalar för varje portion och för leveransen.
Hemtjänstpersonalen kan hjälpa dig att beställa och värma maten. Hemtjänstpersonalen kan även hjälpa dig att ordna frukost och att förbereda enklare måltider.
Vill du ha sällskap kan du äta lunch på någon av kommunens träffpunkter.
Inköp och ärenden
Om du inte klarar av att gå och handla och bära hem tunga kassar från affären kan du ansöka om inköp. Tjänsten gäller mat och annat som du hittar i en vanlig mataffär. Du behöver skriva en inköpslista, själv eller med hjälp av hemtjänstpersonalen.
Den kommunala hemtjänsten gör inköpen via internethandel, och du får en faktura för inköpen. De privata hemtjänstutförarna kan antingen använda internethandel eller handla i fysisk butik, betalningen kan ske på olika sätt beroende på utförare.
Du kan även få hjälp med att uträtta ärenden om du inte klarar av det själv. Personalen kan till exempel hämta ut mediciner på apoteket, hämta paket eller posta brev.
Du kan få ledsagning för att komma iväg på olika fritidsaktiviteter eller uträtta ärenden om du inte klarar av det själv.
Ledsagning vid vårdbesök
I de allra flesta fall ansvarar Region Östergötland för att ta hand om dig under ditt vårdbesök. Hemtjänstpersonalen kan ledsaga till och från vårdbesöket om du inte klarar av det själv. Under tiden utredning pågår kan du som bor i eget boende kontakta Frivilligcentralen:
Telefonnummer: 011-15 18 15
Telefontid: måndag, tisdag och torsdag klockan 09.00–12.00
Du kan även ta kontakt med privata företag som utför tjänster med RUT-avdrag.
Ledsagning vid läkarbesök på Universitetssjukhuset i Linköping
På Universitetssjukhuset i Linköping har de egna ledsagare. Du som kommer med färdtjänst eller sjukresa till sjukhuset kan förbeställa en kostnadsfri tjänst där en ledsagare följer dig till rätt vårdenhet. Tjänsten finns dagtid på vardagar och ska helst beställas en dag i förväg.
Telefonnummer: 010-103 66 80
Telefontid: vardagar 8.00-14.00
Avgifter och tilläggstjänster
Hemtjänstinsatserna kostar lika mycket oavsett vilken utförare du har. Fakturan kommer alltid från Norrköpings kommun, även om du har en annan utförare.
Läs mer om avgifter för vård och omsorg
Tilläggstjänster
De privata utförarna kan erbjuda tilläggstjänster, till exempel snöskottning och gräsklippning. Kontakta utföraren du väljer om du är intresserad av någon tilläggstjänst.
Tilläggstjänsterna är en kostnad utöver avgiften för hemtjänsten. Det är företagen själva som bestämmer priset och det är till dem du betalar, inte Norrköpings kommun.
Telefontider:
Helgfria vardagar 8.00–12.00. Dag före röd dag 8.00-11.00. Stängt klämdagar.
Brådskande kontakt under jourtid
Telefontider:
Vardagar 16:00-07:00 samt helgdagar dygnet runt.
Bli uppringd
Genom vår e-tjänst kan du som inte har några insatser ifrån vård- och omsorgskontoret på ett enkelt och tryggt sätt lämna information om din situation och boka en telefontid:
Efter sjukhusvistelse
Mer information om äldreomsorg
För samarbetspartners
För utförare